AcasăEconomieOccidentul e mototol: Rusia construiește noi rute comerciale în Asia pentru a...

Occidentul e mototol: Rusia construiește noi rute comerciale în Asia pentru a slăbi sancțiunile

Rețelele de transport maritim și feroviar prin Iran ar putea consolida pivotul Moscovei către marile puteri asiatice China și India și îndepărtarea de Europa

Rusia își extinde două noi coridoare de transport menite să lege Asia de Europa, slăbind sancțiunile impuse de Occident, în timp ce turbulențele din Orientul Mijlociu perturbă comerțul mondial.

Rețelele de transport maritim și feroviar prin Iran și un pasaj maritim în Arctica ar putea consolida pivotul Moscovei către China și India și îndepărtarea de Europa. Au potențialul de a plasa Rusia în centrul unei mari părți a comerțului internațional, chiar dacă SUA și UE încearcă să o izoleze.

Potrivit Bloomberg, aceste rute ar putea reduce cu 30%-50% timpul de tranzit în comparație cu Canalul Suez și ar putea evita problemele de securitate care afectează Marea Roșie. Rebelii Houthi atacă transportul maritim internațional din cauza războiului Israelului împotriva Hamas în Gaza. Atacurile Iranului cu rachete și drone îndreptate împotriva statului ebraic au contribuit la turbulențele regionale.

În timp ce SUA și aliații evită rutele susținute de Rusia, în ciuda potențialelor economii de costuri, marile economii din Asia și din Golful Persic și-au arătat interesul.

Ruta prin Iran, 25 de miliarde de dolari

Rusia se pregătește să investească peste 25 de miliarde de dolari pentru a moderniza ruta prin Iran și pentru a îmbunătăți infrastructura de-a lungul țărmului arctic rusesc. A  emis în luna mai a anului trecut un împrumut de 1,4 miliarde de dolari către Iran pentru a construi o legătură feroviară vitală,  care se va întinde pe 162 de kilometri pentru a lega orașul Rasht, de-a lungul coastei Mării Caspice, de Astara, la granița cu Azerbaidjanul.

Odată finalizată, calea ferată va permite aprovizionarea cu mărfuri de la Sankt Petersburg la Bandar Abbas, principalul port de export al Iranului din Golful Persic. “Ne va permite să creăm un transport feroviar direct și neîntrerupt pe întreaga lungime a rutei Nord-Sud”, a declarat Vladimir Putin în timpul unei videoconferințe cu omologul iranian Ebrahim Raisi.

Capacitatea de transport –  include o legătură feroviară mai lungă prin Asia Centrală și o rețea transcaspică – ar putea crește cu 85%, ajungând la 35 de milioane de tone pe an până în 2030, potrivit Băncii Eurasiatice de Dezvoltare. Va conecta Rusia cu Iranul și India, precum și, potențial, cu restul Asiei de Sud, Golful Persic și Africa. În august 2023, Rusia a trimis primul său tren de marfă direct în Arabia Saudită.

Comerțul în creștere al Rusiei cu China(240 de miliarde de dolari anul trecut) stimulează deja Kremlinul să cheltuiască miliarde de dolari pentru a-și moderniza vastele căi ferate din est și a  extinde capacitatea pe Transsiberian și pe linia principală Baikal-Amur până în 2030.

Strategia pentru Marea Nordului

Strategia rutei Mării Nordului implică și  o flotă de spărgătoare de gheață rusești cu propulsie nucleară, considerată de Putin “un avantaj enorm pentru țară”. Navele vor „ajuta Rusia să își deblocheze mai mult potențialul de export și să stabilească rute logistice eficiente, inclusiv către Asia de Sud-Est”.

Operatorul portuar DP World din Emiratele Arabe Unite a semnat în octombrie un acord cu gigantul Rosatom pentru a dezvolta transportul maritim de containere între Vladivostok și Murmansk.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
2.570 afisari

1 COMENTARIU

  1. Si ce vreti sa faca colonialistii occidentali, sa i bombardeze pe rusi? 😀😀😀😀Se svapa n izmene de frica, ii desertifica Putin in cateva minute, hahahahaha

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger