AcasăEconomieObligația scoaterii mașinilor vechi din circulație vine de la Banca Mondială. Împrumutul,...

Obligația scoaterii mașinilor vechi din circulație vine de la Banca Mondială. Împrumutul, condiționat de majorarea rovinietei

Banca Mondială, noul FMI pentru România

Majorarea uriașă a tarifelor la rovinietă, care a fost programată abia după alegeri, pentru a nu stârni proteste masive în țară, a fost ordonată de Banca Mondială, care a condiționat împrumutul de aproape 600 milioane de euro. Noile tarife vor fi stabilite abia la începutul anului viitor și prevăd pedepsirea celor care nu și-au cumpărat mașini electrice prin obligația de a plăti prețuri care, practic, le vor scoate mașinile din circulație.

Acordul de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, componenta de creditare a Băncii Mondiale, care va fi utilizat pentru acoperirea deficitului bugetar, cuprinde mai multe condiții. Astfel, pentru cei aproape 600 de milioane de euro, România a fost obligată de Banca Mondială să majoreze tarifele la rovinietă, astfel încât să descurajeze utilizarea oricărei alte mașini în afara celor electrice, cu emisii zero.

”Pentru a stimula transportul verde și creșterea veniturilor colectate, împrumutatul a introdus o nouă politică de tarifare rutieră, prin Legea 226/2023”, se arată în Programul asumat de Guvern în fața Băncii Mondiale. Legea, care a intrat deja în vigoare, prevede, pe lângă noul sistem de tarifare a transportului de marfă în funcție de distanța parcursă, un sistem de diferențiere  a tarifelor la rovinetă în funcție de norma de poluare a acestora. Pentru a nu produce mișcări sociale, Executivul a amânat elaborarea noilor tarife până la începutul anului 2025, cu aplicare din ianuarie 2026. Aceste tarife vor fi uriașe pentru autoturismele cu normele de poluare mai mici decât Euro 7 și zero emisii, în cazul vehiculelor electrice, eliminând din circulație milioane de mașini.

”Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe rețeaua de drumuri naționale, concepute și construite pentru transportul de persoane și transportul de marfă , în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România”, se arată în Legea 226/2023.

Taxe mai mari pe combustibili

Tot în Programul impus de Banca Mondială au fost prevăzute măsuri de majorare a accizelor la combustibilii fosili, adoptate deja prin OUG 115/2023, în vederea stimulării transportului verde și a creșterii veniturilor colectate. Cadrul general pentru obligațiunile verzi suverane, din Hotărârea de Guvern 83/2024, care mobilizează resursele pentru investiții publice verzi, se regăsește și el printre condițiile din Programul impus de Banca Mondială.

”Pentru a permite și a stimula dezvoltarea parcurilor eoliene offshore pentru producerea de energie electrică regenerabilă în zona economică exclusivă românească a Mării Negre, Împrumutatul a adoptat cadrul legal relevant, inclusiv stabilirea procedurilor aplicabile, a rolurilor instituționale și drepturile și obligațiile dezvoltatorilor și părților interesate, prin Legea 121/2024”, se mai precizează în Programul asumat în Acordul de împrumut. Printre condițiile impuse de Banca Mondială s-a mai numărat și elaborarea unui act normativ prin care întreprinderile trebuie să contracteze servicii de proiectare și performanță energetică. Totodată, Guvernul a fost obligat să elimine limita superioară a sumei cofinanțării de către partenerii publici în structurile de confinanțare PPP (parteneriat public-privat) și a simplificat cerințele pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate pentru PPP și aranjamente de concesiune.

Au executat toate ordinele

Pentru a beneficia de împrumutul de 600 milioane de euro, Guvernul a luat măsuri de reformare a sistemului pensiilor publice generale, prin eliminarea indicelui de corecție și majorarea treptată a vârstei de pensionare a femeilor până la cea a bărbaților, și a revizuit regimul pensiilor de serviciu pentru alinierea treptată a vârstei de pensionare și reducerea ratei de înlocuire.

Tot la ordinele Băncii Mondiale, Guvernul a redus numărul de produse și servicii cărora li se aplică cote reduse de TVA de 5% și 9%, a introdus plata contribuțiilor la asigurări sociale de sănătate pentru sectoarele economice care anterior erau exceptate și plata impozitului pe venitul persoanelor fizice din sectorul IT și a majorat accizele la tutun și băuturi alcoolice.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
4.099 afisari

10 COMENTARII

  1. Si daca toate masinile sub euro7 vor fi scose din circulatie sau nu vor mai iesi din localitati, pentru a avea nevoie de rovigneta, statul va mai incasa un imens zero din pretul rovignetei, din accizele si tva puse pe combustibil .
    Totodata va scadea activitatea service-urilor si multe alte activitati economice pe orizontala care aduceau venituri la stat.
    Ce va face sclavetele de ciolacu atunci cind nu va reduce din deficit ci, dimpotriva, acesta va creste.
    Nu mai vorbim de faptul ca romanii nu vor cumpara masini eletrice, prea scumpe si ineficiente pentru noi.
    Cit despre ”miscarile sociale” ele pot aparea oricind, cu efecte devastatore.
    TOTUSI, PENTRU A STI CUM TREBUIE SA REACTIONAM, TREBUIE SA STIM SI NOI CARE SINT ACELE ”TARIFE URIASE ” LA ROVIGNETA .
    ALTFEL RAMIEM CU UN ARTICOL DE PROPAGANDA SI PUTERNIC INCITATOR, PENTRU CARE PUBLICATIA SI AUTORUL TREBUIE SA PLATEASCA !!!!!!!!

  2. nu cumva cei care circula cu masini electrice isi pun in pericol sanatatea ?
    este sanataos sa circuli zilnic cu fundul pe cativa zeci sau sute de kw?
    asa e de sanatos sa stai „lipit” de energia electromagnetica?
    primul care va iesi din circuit va fi creierul si inima in contact prelungit cu sursa electromagnetica.

    • Dar mecanicul de locomotivă care sta în contact zilnic la 27000 de volți, ce părere aveți!??

  3. De aia care taie padurile fara nr ii intereseaza sa i taxeze??!! Mars asasinilor economici!

  4. Un guvern zero,o clasă politică trădătoare și din păcate,un vinovat principal – poporul român adormit și indiferent.

  5. Cand temperatura va scadea la -17 grade cine are curajul sa plece cu electrica din bucuresti la satu mare?

  6. Dacia Spring NU e masina ci carucior de butelii. De Tesla nu am bani. Merg cu Opel Astra , euro 3, 25 de ani vechime.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger