Găselnița tahografului inteligent versiunea 2, impusă de Comisia Europeană, va interzice accesul transportatorilor români în țările UE. Termenul limită de instalare a acestuia, 31 decembrie 2024, este unul imposibil, dat fiind problemele la producători, la reprezentanții acestora și la puținele service-uri autorizate. Reprezentanții transportatorilor cer amânarea cu 2 ani a termenului limită, altfel vom asista la prăbușirea acestui sector din țara noastră.
Serviciile de transport internațional, care reprezintă un procent important din PIB-ul României, primesc o lovitură crâncenă. Comisia Europeană a decis, în mod pompieristic, să implementeze obligativitatea instalării tahografului inteligent versiunea 2 pe absolut toate camioanele care efectuează transport în UE. Diferența față de versiunea 1 nu este notabilă, din punctul de vedere al controlului șoferilor la timpii de odihnă, însă afacerea este una prosperă, care mai resuscitează puțin prăbușirea economică a statelor dezvoltate din UE.
Cei care plătesc costurile sunt transportatorii din Europa de Est, în special România, care au reușit să rămână cât de cât competitivi, cu toate piedicile puse în Pachetul de mobilitate. Tahograful inteligent 2, ne spun reprezentanții transportatorilor români, a fost impus în 2020 de un Regulament al Comisiei Europene, când obiectul nici măcar nu fusese proiectat. Cu lucrurile făcute pe repede înainte, cei doi producători rămași în cursă, din trei câți se anunțaseră inițial, au dat rateuri la tahografe, acestea având probleme cu softurile încă de la lansarea lor în 2023. Ulterior, s-a constatat că este nevoie și de schimbarea cardurilor șoferilor, care nu se mai potriveau cu noile tahografe.
În România, există doar câte o singură reprezentanță pentru fiecare dintre cei doi producători, care autorizează service-uri după ce trimit angajații la cursuri și după ce se dotează cu utilaje de montaj solicitate în mod obligatoriu, astfel că nu prea se înghesuie nimeni. Costurile pentru un singur camion variază între 1.500 și 2.000 de euro, ceea ce înseamnă enorm pentru marja infimă de profit pe care o mai au operatorii de transport români.
Închisoare și amenzi de zeci de mii de euro
Transportatorii care nu vor respecta termenul limită 31 decembrie 2024 vor suporta consecințe grave. Germania încadrează la încălcări foarte grave lipsa unui tahograf inteligent versiunea 2, iar în Franța, penalitățile pot duce chiar la un an de închisoare și o amendă de 30.000 de euro.
Până în septembrie, din circa 60.000 de autovehicule care fac preponderent transport intracomunitar, din cele 185.000 de autovehicule de transport marfă de peste 3,5t licențiate în România, doar 10.000 erau echipate cu noul tahograf inteligent 2, iar circa 17.000 erau echipate cu tahograful inteligent 1.
”Chiar considerând un ritm mai accelerat de montaj al tahografului inteligent 2 până la finalul anului, încă 10.000 de autovehicule ar putea fi dotate cu tahograful inteligent 2, însă o treime din flota dedicată operațiunilor intracomunitare ar fi în pericol să nu poată fi dotată și să nu poată să treacă frontiera din România spre alte țări UE începând cu 1 ianuarie 2025. O extindere a acestui termen cu doi ani ar permite transportatorilor să facă operațiunea de retro-echipare cu ocazia inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului, scutind astfel cheltuieli importante. Dacă nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscă să piardă accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 până în august 2025”, a declarat Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Măsură cu dedicație
Conducerea UNTRR semnalează că introducerea serviciului de autentificare a semnalului OSNMA la generația a 2 a tahografului inteligent, planificată inițial de Comisia Europeană pentru sfârșitul lui 2023, este încă în așteptare, ceea ce adaugă incertitudine și complexitate procesului de retro-echipare, precum și costuri suplimentare.
Obligativitatea retro-echipării tuturor autovehiculelor utilizate în prezent, în transporturile intracomunitare, introdusă de Pachetul Mobilitate 1, este o măsură unică în istoria tahografului și, în general, în domeniul tehnic, la nivel european, în condițiile în care, anterior, toate obligațiile au vizat doar vehiculele nou-înmatriculate, atrag atenția transportatorii români.
„Trebuie înțeles că noi, esticii, facem transportul cross-trade în UE, în timp ce în țările dezvoltate din vestul Europei, operatorii lucrează preponderent național. De exemplu, în Franța, 94% dintre autovehiculele operate sunt implicate exclusiv în transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2. Și atunci orice măsură luată, care ne pune pe noi în dificultate să ne retro-echipăm în timp util, poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport”, a mai precizat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
2000 E pentru un camion e mult?
:-)))))))))