AcasăEconomieMiza trenurilor anulate de CFR Călători este profitul. Pentru privați, bineînțeles

Miza trenurilor anulate de CFR Călători este profitul. Pentru privați, bineînțeles

CFR Călători, scos din joc ca să facă loc privaților

Anularea celor peste 200 de trenuri de la CFR Călători a fost făcută în avantajul și beneficiul operatorilor privați, avertizează președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim. Acesta îl contrazice pe directorul general Traian Preoteasa și susține că multe dintre trenurile anulate erau cu grad de ocupare 100%, iar altele deserveau foarte mulți navetiști, iar acestea vor fi luate de privați.

Lovitura dată românilor care foloseau transportul pe calea ferată, prin anularea a peste 200 de trenuri, a fost explicată de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, prin faptul că ar fi avut doi-trei călători și ar fi generat cheltuieli mari în zilele de sâmbătă și duminică, prin plata orelor suplimentare către angajați.

Sindicaliștii din sector îl contrazic, însă, și arată că cele mai multe dintre trenurile anulate aveau grad de ocupare de 100%. Printre cursele ”tăiate” de șeful CFR Călători se numără Teiuș- Cluj și Cluj – Teiuș, Teiuș- Sibiu și  Sibiu – Teiuș, cu grad foarte mare de ocupare. Un alt tren anulat este IR1632, care pleca din Brașov la ora 9:15 cu sosire în București Nord la ora 11:52. În locul acestui tren, operatorul privat pregătește introducerea unei trase noi, pe trasa trenului anulat de CFR Călători, susțin sindicaliștii. CFR-Călători  a motivat anularea acestui tren prin existența trenului IR 473, care are  plecarea din Brașov la ora 9:04 și sosirea în București Nord la ora 11:36. Doar că acest tren vine de la Budapesta, are în compunere doar două vagoane clasa a doua, care nu pot prelua tot traficul de călători de pe Valea Prahovei, și, de regulă, întârzie între o oră și două ore.

”Sunt unele trenuri care aveau cam 20-30% grad de ocupare, dar nicidecum 1-2 călători, cum spunea conducerea CFR Călători, dar sunt și unele cu 100% grad de ocupare. Iar când vorbim despre cele cu grad de ocupare mai mic trebuie să precizăm că, înaintea lor, au fost puse trenuri ale operatorilor privați”, ne-a declarat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Concurență neloială

Sindicaliștii ne spun că operatorii privați și-au pus cel puțin un tren, dar și câte două sau trei, în fața trenurilor CFR Călători, cu 10-20-30 de minute înainte, cu un bilet la prețuri mai mici, pentru că au încadrat trenuri regio expres la interregio și, automat, primesc de la stat compensație mai mare.

”Și, pentru că se permite concurența neloială, normal că la astfel de trenuri ale CFR Călători, gradul de ocupare scade. Este singurul director general al CFR Călători care a anulat trenuri interregio, care aveau grad de încărcare 100%. Dacă ești într-un contract de serviciu public, pe care l-ai semnat cu 3 săptămâni înainte, și a apărut în Mersul de Tren din 2025, nu ai cum să vii să spui că nu mai sunt rentabile. Ce analiză ai făcut tu înainte să semnezi obligația de serviciu public? Nu va fi niciun fel de profit, cum spune directorul general al CFR Călători. Va fi un profit pentru operatorii privați, pentru că o să observați că trenurile astea anulate și prestația pe care o pierde CFR Călători vor fi luate de privați. Regulamentul feroviar spune clar că operatorii pot suspenda circulația trenurilor timp de 45 de zile. Dacă, după 45 de zile, nu va circula, atunci trasele respective se pot da către un alt operator. Gestionarul infrastructurii de cale ferată a atenționat deja asupra acestui lucru, pentru că lui nu-i convine să piardă taxa de utilizare a infrastructurii, din cauza traselor suspendate, pentru că nu-și mai realizează veniturile. Privații vor lua în special trenurile de navetă pe care le-a suspendat CFR Călători, pentru că navetiștii nu pot aștepta, după ce termină programul de muncă, încă 3-4 ore ca să ajungă acasă”, ne-a precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.

Se cer explicații

FSTFR arată că CFR Călători nu a purtat nicio discuție și nu a avut niciun dialog cu organizațiile sindicale referitor la anulările trenurilor de călători din Mersul de Tren pe anul 2025 și nici cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru a justifica reducerea Obligației de Serviciu Public asumată prin actul adițional nr.10/2024, pentru a putea fi analizată atât de ARF, cât și de către organizațiile sindicale, anterior acțiunilor de reducere a volumului de tren-km cuprins în obligația de serviciu public. SNTFC ”CFR Călători” SA trebuie să își îndeplinească toate obligațiile prevăzute în Contractul de servicii publice aprobat prin art.1 din HG nr.1453/2022 actualizat prin acte adiționale, ținând cont că a semnat Actul adițional nr.10/20.12.2024, prin care s-a stabilit obligația de serviciu public pentru mersul de tren 2024/2025, care este de 46.969.682,294 tren/km. ARF, prin adresa nr.497/27.01.2025, a solicitat SNTFC CFR Călători SA să-i fie transmise Notele de fundamentare și toate documentele justificative pentru anularile de trenuri de călători ale CFR CĂLĂTORI din ianuarie 2025, precum și cele preconizate a fi anulate de la 01.02.2025, ce vor conduce la modificarea obligației de serviciu public asumată pentru mersul de tren 2024/2025, au semnalat reprezentanții FSTFR.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
2.981 afisari

4 COMENTARII

  1. Nu știu, nu cunoaștem gradul de ocupare al curselor respective dar am o întrebare: de ce nu a protestat C.F.R.-ul pe vremea lui Necolaiciuc? ATUNCI DUDUIA TREABA PENTRU ȘEFI, AȘA-I!?

  2. Domnu Grindeanu,Il Capo dei tuti Capii dela CFR ,pai cine altul ar avea ” competenta ” sa coordoneze aceasta lucratura,acest sabotaj al CFR ? Tot el a „aranjat” ca din 34 de trenuri noi achzitionate de statul Roman prin PNRR,doar 4 sa fie reparizate CFR calatori.Restul sa mearga la privati,unde ar fi si el actionar,bacsa spaga cea de toate zilele,dati-o lui astazi.Deci privatii au in dotare pe banii Tarii vagoane,trenuri noi,iar depe cele ale CFR-ului curg zdrentele si jegul.Ca sa stie calatorii ce sa aleaga. Poate DNA-ul ar avea ceva de cercetat fara sa mai astepte ” dezlegare ” de undeva.

  3. Dar chiar este ȚARA LUI PAPURĂ VODĂ?, NU MAI EXISTĂ INSTITUȚII ALE STATULUI SĂ I MAI IA LA ÎNTREBĂRII?
    DNA ul MAI EXISTĂ ÎN ȚARA ASTA?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger