După proiectele majore de extindere din 2014 și 2015, Canalul Suez a adus statului egiptean 7,5 miliarde de euro în 2022, continuând să doboare recorduri cu cea mai „mare” cifră de afaceri din istoria acestei rute cruciale pentru comerțul maritim mondial.
Cifra reprezintă o creștere de 25% față de anul 2021, a precizat Autoritatea Canalului. Prin imensa structură inaugurată în 1869 au trecut 1,41 miliarde de tone de mărfuri diverse, 24.820 de nave zilnic – o medie de 68 față de 56 în 2021.
Această creștere a traficului a fost posibilă datorită unei îmbunătățiri, prima dintre „mega-proiectele” președintelui Abdel Fattah al-Sissi, care au absorbit o bună parte din finanțele egiptene în ultimii ani. O nouă secțiune săpată în 2014 și 2015 facilitează acum traversarea convoaielor și reduce timpul de tranzit al navelor.
În plus, Egiptul majorează în fiecare an taxele și alte tarife pentru nave, una dintre principalele surse de valută pentru această țară, expusă riscului de a nu-și achita datoria externă, potrivit Moody’s.
Egiptul este în goana după dolari: FMI îi împrumută trei miliarde pe patru ani, departe de cele 42 de miliarde pe care trebuie să le ramburseze pentru datoria sa în 2022-2023.
Dar „Veniturile canalului au crescut de la 4 la 7,5 miliarde de euro datorită lucrărilor de extindere”, a declarat recent Abdel Fattah Sissi.
În 2021, Ever Given, un portcontainer uriaș de aproape 200.000 de tone, a blocat timp de mai multe zile culoarul de trafic între Europa și Asia.
Operațiunea de salvare a durat șase zile și a costat viața unui ofițer al Autorității Canalului Suez. Egiptul a pierdut între 12 și 15 milioane de dolari pe zi de închidere, în timp ce asigurătorii au estimat că pierderile suferite de comerțul maritim mondial au fost de ordinul miliardelor de dolari pe zi.