Comerțul în creștere cu China a ajutat economia Rusiei sa să reziste la sancțiunile occidentale. Acum, Moscova se pregătește să cheltuiască miliarde de dolari pentru a moderniza vastele căi ferate din est și a accelera această cooperare în plină dezvoltare.
Vladimir Putin a prezentat planul de creștere a capacității anuale de transport pe cele mai lungi căi ferate ale Rusiei, Transsiberianul și magistrala Baikal-Amur, la 210 milioane de tone până în 2030, într-un discurs adresat Adunării Federale pe 29 februarie, înainte de alegerile prezidențiale de săptămâna viitoare. Liniile feroviare au gestionat aproximativ 150,5 milioane de tone de mărfuri în 2023, potrivit ziarului Kommersant.
Rețeaua de peste 10.000 de kilometri de căi ferate, cunoscută și sub numele de Poligonul de Est, constituie o arteră vitală pentru comerțul exterior al Rusiei, care leagă regiunile de Oceanul Pacific și de China. Cu toate acestea, rutele au fost mult timp afectate de probleme logistice și în prezent funcționează sub capacitatea lor nominală, în ciuda comerțului în plină expansiune cu Asia.
Având în vedere cooperarea dintre China și Rusia, „importanța dezvoltării Poligonului estic continuă să crească”, a declarat pentru Bloomberg Anastasia Piataciova, lector la Școala Superioară de Economie a Universității Naționale de Cercetare. „Transportul feroviar rămâne una dintre cele mai convenabile modalități de a transporta anumite tipuri de mărfuri.”
Chiar și înainte ca Putin să trimită trupe în Ucraina, transportatorii naționali s-au confruntat cu obstacole pe această rută, în timp ce transportau bunuri și mărfuri, cum ar fi cărbunele, către Asia.
Deficiențele de infrastructură, întârzierile la încărcare și dezechilibrele comerciale, toate acestea contribuie la blocaje care limitează cantitatea de marfă transportată. Războiul a exacerbat, de asemenea, traficul de-a lungul legăturilor, armata folosindu-le pentru a muta tancuri și rachete, în timp ce creșterea comerțului dintre Rusia și China după sancțiunile europene a alimentat cererea.
Rusia a cheltuit deja miliarde de dolari pentru a aproape dubla capacitatea liniilor de cale ferată, până la o capacitate preconizată de 180 de milioane de tone în acest an, de la 97,8 milioane de tone în 2013. Cu toate acestea – a scris Rossiiskaia Gazeta, citând date guvernamentale – cererea actuală este de două ori mai mare decât poate suporta calea ferată.
Numai în acest an, Rusia intenționează să cheltuiască 366 de miliarde de ruble (4 miliarde de dolari) pentru a îmbunătăți infrastructura Poligonului de Est. Detaliile privind investițiile suplimentare anunțate de Putin sunt așteptate să fie aprobate luna aceasta.
Comerțul dintre Rusia și China a atins un nivel record de 240 de miliarde de dolari în 2023. Vecinul estic a devenit furnizor de orice, de la haine la mașini și automobile, după un exod al producătorilor occidentali de pe piața rusă.
În același timp, Rusia a sporit exporturile de mărfuri precum cărbunele și aluminiul către China, în timp ce Europa evită companiile rusești de metale și minerit chiar și atunci când acestea nu sunt sancționate.
Separat, se așteaptă ca investițiile într-un plan de construire a două noi legături feroviare către China până în 2030 să fie discutate în acest an și anul viitor. Până în prezent, țările, care au o graniță comună de 4.208 kilometri, au doar patru puncte de trecere a frontierei feroviare.
Bloomberg Economics subliniază că investiția feroviară este în conformitate cu obiectivul final al Rusiei de a vedea China înlocuind complet Europa în ceea ce privește comerțul cu energie, transferul de tehnologie și piețele financiare.