AcasăEconomieMAPN nu dă doi bani pe industria de apărare. Se merge, masiv,...

MAPN nu dă doi bani pe industria de apărare. Se merge, masiv, pe importuri

Armata nu vrea să audă de tehnica militară românească

Ministerul Apărării Naționale a încetat definitiv să mai dea comenzi pentru industria de apărare din România, axându-se, exclusiv, pe importuri. În bătaie de joc, mai scriu câte o comandă cu o cantitate infimă de muniție, fabricile aflându-se în imposibilitatea de a o onora, din cauza costurilor mari de pornire a unei linii de producție pentru câteva gloanțe. Singura sarcină dată industriei de MApN este mentenanța celor 200 de transportoare românești care au mai rămas, după ce NATO ne-a obligat să distrugem 960 de bucăți.

Spre deosebire de toate celelalte țări din UE, România este singura care nu mai are o industrie de apărare. Statul a abandonat sectorul, deși este, prin lege, de importanță strategică, iar Ministerul Apărării Naționale persiflează societățile din sector, aruncând firimituri de comenzi de câteva gloanțe.

În schimb, dotarea armatei române se face din importuri masive, se cheltuiesc bani grei pentru aceste tehnici și este foarte grav că nu participă și industria românească la aceste dotări, ne spune Constantin Bucuroiu, președintele Alianţei Sindicatelor din Industria Apărare şi Aeronautică (ASIAA).

”În prezent, comenzile MApN pentru industria de apărare sunt nesemnificative. Pe muniție, acestea sunt prea mici pentru capacitățile pe care le avem noi și e greu să pornești o linie de fabricație la o comandă foarte mică, costurile fiind foarte mari, iar pe tehnică militară sunt inexistente. Avem doar Automecanica Moreni care asigură mentenanța pentru transportoare, dar și aici sunt mari sincope, pentru că au mai rămas doar 200 de transportoare care s-au făcut în România și nu va fi suficient pentru următorii doi ani. Și asta pentru că, prin programul NATO, de reducere a forțelor armate ale României, au fost distruse 960 de transportoare, care au ajuns la fier vechi”, ne-a declarat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu. Acesta ne spune că transportoarele românești au susținut, timp de 40 de ani, toate activitățile militare și la intern și la extern și că, dacă am fi avut o politică sănătoasă, aceste transportoare ar fi trebuit să suporte o modernizare, cu înlocuirea motorului, cutiei de viteze și organizarea interioară, ceea ce ar fi mărit calitățile tehnico-tactice ale mașinii cu 40%.

Proiectele românești, îngropate

Proiectul SAUR, transportorul blindat românesc, este mort, în schimb, la TBT, proiect început în 2011, s-a făcut un act adițional de prelungire, pentru ca să nu fie înmormântat, că nu-l mai deshumează nimeni, ne spun sindicaliștii din sector.

”După cum văd interesul pentru produsele românești, nu se va face nici acesta. Avem societăți în momentul de față în care angajații tremură pentru că nu știu dacă mai apucă ziua de mâine în industria de apărare, și mă uit la U.M. Sadu, care, în momentul de față, nu au comenzi și 560 de oameni sunt în aer cu salariile, la Metrom, unde oamenii nu și-au luat salariile în ultimele două luni și nici nu au contracte și comenzi, la Moreni, unde toată lumea s-a lăudat cu comenzi și contracte unul mai bombastic ca celălalt, dar singura salvare ar putea veni doar din direcția Rheinmetall, dacă încep producția la Mediaș, pentru că pe intern nu văd nicio soluție. MApN, la blindate, este clar axat pe Piranha, cu care vor merge în continuare, deși Piranha flotabil nu știu dacă o să vedem în curând, pentru că ei nu au așa ceva. Este trist că avem UM București, unde pe partea de tancuri oamenii pleacă spre alte locuri de muncă, pentru că nu au contracte și comenzi care să asigure salarii decente pentru Capitală”, ne-a precizat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.

Țară de lumea a treia

Singurul sector care mai mișcă în industria de apărare este fabricarea de muniție pentru Ucraina. Sindicaliștii arată că România nu este o țară care să lucreze preventiv, ci doar de conjunctură, mai începe ceva, mai comandă de la unii, de la alții.

”Nu trebuie să avem locuri de muncă în această industrie, nu trebuie să specializăm oameni, nu trebuie să avem institut de cercetare-dezvoltare în domeniul militar. Noi nu participăm la programele europene, pentru că nu avem industrie și, în consecință, nu avem acces la aceste programe. Ne transformă, ușor-ușor, dintr-o țară cu o industrie de apărare destul de renumită, într-o țară din lumea a treia, că ăștia suntem”, a mai afirmat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
12.020 afisari

17 COMENTARII

  1. Generalii izmenari sint cei mai mari tradatori de tara, cumpara doar vechituri, fieratanii second-hand la mina a treia pe baza de spaga.

  2. Asta e adevărul. Industria de apărare din Romania a fost făcută pulbere de toate guvernele. Nicio comanda de produse noi, nicio comanda substanțială de consumabile, reparatii, mentenanță, modernizări.

  3. Cred că România va trebui să aibă intr-un timp foarte scurt un număr suficient de piese și muniții de armament, chiar dacă acestea sunt cumpărate cu sume mari și sacrificii din partea statului romăn, iar după indeplinirea acestui obiectiv, pe prim plan să revină productia autohtonă de armament.

  4. Lasă că noi ne pricepem la importuri pe bani mulți, plătiți de fraierii care dau birui la stat. Și când va veni războiul (că nu se mai pune problemă de „dacă”), vom face că Ucraina azi: politicienii vor sta cu mâna întinsă la mila altora, cu bani împrumutați, in timp ce masa votantă moare în prima linie și ține inamicul pe loc cu…pietre, bețe și bâte.

  5. Ne a.
    u vandut toti conducatorii RO din 1989 incoace. Au inceput cu cele mai mari proiecte si au ajuns in prezent la detalii.
    Asta ptr ca poporul a parasit pe Dumnezeu si L a inlocuit cu chipuri cioplite de „munca” lor: banul, distractia, desfraul, indiferenta, tradarea, furtul, lenea, egoismul.
    Avem ce meritam

  6. Situatia nu trebuie sa ramana asa. Cineva trebuie sa plateasca pentru inalta tradare. Alegeti un vinovat.

  7. ESTE NORMAL DUPA CE ASASIINI ECONOMICI AI ROMSNIEI DE 34 ANI PSD SI PNL AU DISTRUS INDUSTRIA ACESTEI ȚĂRI 100% SUNT VINOVAȚI !!

  8. Imi place ca la fiecare articol de genul in care se discuta despre biata industrie de aparare nu se disicuta si de diferentele de calitate ale produselor. Daca ati vorbit de Saur 3 de ce nu il comparati cu Piranha 5? Long story short singurul avantaj al Saur ului e ca e amfibiu (10 km/h in apa) in rest e inferior Piranha ului. =))))

  9. Dottore Ciuca n-a auzit de offset. Altii, de ex. polonezii, si-au construit prin investitiile din offset, o puternica industrie de armament. Va dati seama ce industrie de armament avea Romania cu cele cel putin 15 miliarde de dolari care ar fi trebuit investiti?

  10. Industria de aparare nu prea mai prezinta incredere pentru ca multe uzine nu mai au capacitatea de a onora comenzi serioase. Daca Moreniul abia termina cate un transportor la 3 luni, inchipuiti-va in cati ani echipez un batalion? Nu mai zic de asigurarea serviciilor postgarantie, upgrade, etc.

  11. Ce zic sindicaliștii,aproape o să-i crezi.Sa dau un exemplu: comanda pentru modernizarea a ZECE avioane IAR Soim , cu banii jos , nu s-a făcut decât pentru UN avion.
    Asta e fabrica de la Craiova.Seriosi și implicați.Alt exemplu de profesionalism este pistolul Beretta.Nu-l pot produce nici sub licență.

  12. Pai intrati si vedeti cine e in consiliile de administratie, Pircalabescu fost consilier economic in Mexic si directorul de cabinet al ministrului are 2 consilii si o administrare speciala, ca sa isi umfle veniturile la peste 20 000 lei lunar, secrerara ministrului Emilia, care plimba hartii si corecteaza gramatical ca mai mult nu poate are si aia vreo doua consilii, Mihaela Popescu, are 2 consilii de administratie si administrare speciala si mai e si Secretar General, si ea saraca numara pana la 100 ajutorul consilierilor si tremura prin sedintele de guvern ca nu intelege nimic. Dar ca sa fii sef nu tre sa intelegi, mare lucru,….daca dati un search pe google o sa vedeti cine e si analfabeta asta.
    Asa ca ne meritam soarta daca toleram toate scursurile care ne vand tara.

  13. Guraaa,parandaratul ” meu ” de unde credeti ca este verat pronto in conturile ” mele ” ? Am si eo cheltueli,vela den Meami e martora.In Meami velelele costa meleoane de Dolari.Asa ca ceocu’ mec,cat mai suntem noi la putere.Apoi,dupa noi pototpul.

  14. Că tot s-a discutat de Moreni. Un exemplu real: au luat reparații capitale la blindate. Un blindat (TAB) intră în curte, este dezmembrat tot, rămâne doar carcasa blindată, după care se vopsește și se montează apoi piesă cu piesă. Se înlocuiesc piesele defecte, se fac reparații de miliarde. Rezultat final: la 35km de la ieșirea pe poarta fabricii, TAB-ul se strică și este solicitată platformă pentru a fi dus la un centru de mentenanță apropiat, pentru că Moreniul nu își mai asumă responsabilitatea pentru eventualele defecțiuni după ieșirea pe poarta fabricii. Dar ei vor…multe…

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger