Decizia Tribunalului Constituțional al Poloniei, care, pe scurt, contest amestecul UE în suveranitatea decizională în ce privește securitatea energetică a statului, aruncă în aer politicile Green Deal ale Comisiei Europene. Polonia a atacat constant în justiție Comisia, contestând vehement încercarea de a i se impune renunțarea la termocentralele pe cărbune. Polonia acuză UE că și-ar fi însușit competențe care nu au fost prevăzute în Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene.
La sesizarea unui grup de deputați polonezi, Tribunalul Constituțional din această țară a examinat cererea privind definirea de către Uniunea Europeană și organismele sale a competențelor statului pentru selectarea surselor de energie și a structurii generale a aprovizionării cu energie a Republicii Polone.
Astfel, Tribunalul Constituțional a decis că articolul 192 alineatul (1) coroborat cu articolul 192 alineatul (2) litera c din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, înțeles în sensul că cerința unanimității Consiliului limitează adoptarea unor astfel de măsuri, al căror singur rezultat urmărit – rezultând din scopul sau conținutul acestor măsuri – este de a influența semnificativ alegerea de către Republica Polonă între diferite surse de energie și structura generală a aprovizionării cu energie a Republicii Polone, este incompatibil cu articolul 2, articolul 7, articolul 8 alineatul (1) litera c, articolul 90 alineatul (1) coroborat cu articolul 4 alineatul (1) din Constituția Republicii Polone.
”Competențele care nu sunt acordate Uniunii Europene aparțin statelor membre însele, iar Uniunea poate acționa numai în baza principiului subsidiarității, sub rezerva controlului parlamentelor naționale de la caz la caz – articolul 4 alineatul (1) coroborat cu articolul 5 alineatul (3) TUE.
Articolul 13 alineatul (2) TUE prevede că fiecare instituție a Uniunii acționează în limitele competențelor care îi sunt acordate prin Tratate, în conformitate cu procedurile, condițiile și în scopurile specificate în acestea. În aceste condiții, punerea în aplicare a competențelor acordate Uniunii produce efect direct în ordinea juridică a Republicii Polone pe baza principiului care rezultă din articolul 91 alineatul (2) TUE. 3 din Constituție”, se arată în decizia Tribunalului Constituțional al Poloniei.
Curtea de Justiție a UE, împotriva intereselor statale
Prin hotărârea din 21 iunie 2018, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a respins o acțiune a Poloniei, constatând că articolul 192 alineatul (2) primul paragraf litera (c) din TFUE nu se aplică și că TFUE poate oferi temei juridic pentru un act al Uniunii numai dacă din scopul și conținutul său reiese că scopul principal urmărit este de a avea o influență semnificativă asupra alegerii unui stat membru între diferite surse de energie și asupra structurii generale a aprovizionării sale cu energie, a precizat tribunalul Constituțional. Prin urmare, hotărârea CJUE a completat lista condițiilor pentru aplicarea articolului 192 alineatul (2) litera c din TFUE, oferind legiuitorului UE confortul de a utiliza procedura legislativă ordinară, indiferent de poziția statelor membre cu privire la impactul măsurii asupra mixului lor energetic. ”Datorită limitării condițiilor de aplicare a articolului 192 alineatul (2) litera c din TFUE, prevederea articolului 192 alineatul (1) din TFUE (procedura legislativă ordinară) este utilizată în mod constant ca temei juridic pentru emiterea de acte privind politica climatică a UE, inclusiv modificări ale EU-ETS, ceea ce, din cauza lipsei unei cerințe de unanimitate în Consiliu, privează statele membre de posibilitatea independentă de a bloca reglementările care sunt nefavorabile economiilor lor”, se specifică în decizia Tribunalului.
O normă care a schimbat totul
Potrivit Tribunalului Constituțional, norma creată prin hotărârea CJUE a condus, în consecință, la recunoașterea faptului că legiuitorul UE are competența de a adopta măsuri cu un impact semnificativ asupra alegerii Poloniei între diferite surse de energie și asupra structurii generale a aprovizionării cu energie a țării, într-o procedură care nu necesită acordul Republicii Polone, ceea ce a dus la eludarea normelor care rezultă din articolul 90 alineatul (1) din Constituție într-un mod complet arbitrar. Astfel, norma contestată creată de CJUE – care limitează aplicarea procedurii legislative, în care, datorită cerinței de a obține unanimitatea în Consiliu, statele membre au posibilitatea de a bloca independent actele de drept derivat – nu a fost acoperită de procedura de ratificare din partea Republicii Polone. Cu alte cuvinte, crearea normei controlate care limitează aplicarea procedurii legislative speciale a avut loc fără a se ține cont de voința suverană a statului membru.
Aaaa,pai polonezii astia sunt suveranisti,nationalisti,oamenii lui Putina,nu ca ” conducatorii ” nostri cococati,” proeuropeni ” admiratorii Ur Sulei.Caocofonia este intentionata,ca cand vorbesti de conducatorii nostri se impun tot felul de cacofonii.
Bravo Polonia !⁶
DACA POLONEZII POT SPUNE PAS POLITICII GREEN DEAL ,ROMANIA DE CE NU POATE ???,ROMANIA NU POATE FINCA NU ARE OAMENI DE STAT !!,ARE DOAR LINGE CLANTE ,YESMANI , POPANDAI SI TRADATORI DE NEAM.
au inteles ca toate utopiile sunt doar bla , bla!! asta o stiu toti chiar si ai nostrii doar ca nu sunt slugi la executie , o spun franc!!!