S-a tot vorbit de un vârf al cererii, posibil în jurul anului 2030. Deocamdată, însă, economia globală funcționează cu petrol.
În iulie, cererea mondială de petrol a depășit vârful stabilit în 2019, înainte de pandemia Covid-19. Exprimat în barili pe zi, noul record se ridică la aproximativ 102,5 milioane, peste nivelul de 102,3 milioane din august 2019.
Folosim zilnic suficient țiței pentru a umple aproximativ 6.500 de piscine olimpice, conform Bloomberg. Mai mult de o treime din aceste piscine ar fi necesare pentru a potoli setea a două țări: SUA și China.
Cererea de petrol crește în timpul verii din emisfera nordică, când milioane de familii europene și americane consumă benzină și combustibil pentru avioane în timpul vacanțelor. Costul cu ridicata al produselor rafinate, cum ar fi benzina, crește și el vertiginos. Statisticile privind consumul global de petrol sunt revizuite în mod regulat, iar o cifră finală nu va fi, probabil, stabilită până anul viitor sau chiar până în 2025. Dar experiența indică faptul că, de obicei, cererea este revizuită mai degrabă în sus, decât în jos.
Până în prezent, avem doar cifre parțiale pentru lunile mai și iunie și indicii direcționale pentru iulie. Extrapolând de la începutul acestui an, noile informații, inclusiv congestia traficului în timp real în mai multe țări și călătoriile aeriene globale, sugerează că cererea de petrol a depășit recent vârful de dinaintea pandemiei, chiar și dacă luăm în considerare marja de eroare.
În mod ironic, benzina, combustibilul care este primul care are de suferit de pe urma ascensiunii vehiculelor electrice, joacă un rol principal în stimularea cererii.Chiar și cu boom-ul mașinilor electrice, numărul absolut al mașinilor pe benzină este în continuare în creștere; consumatorii le păstrează mai mult timp, amânând îmbunătățirea care vine odată cu modelele mai noi și mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil; iar în Europa, consumatorii și-au schimbat mașinile diesel cu cele pe benzină.
Agenția Internațională pentru Energie a numit „cântecul lebedei” recenta creștere a consumului de benzină – poate, dar necrologul combustibilului a mai fost scris înainte. Indiferent de ceea ce se va întâmpla în continuare cu automobilele, este clar că, în conformitate cu tendințele actuale, cererea globală de petrol se va majora cu 4% în următorii cinci ani, înainte de a se stabiliza la un nivel înalt.
Nu există nicio șansă ca lumea să reducă consumul de petrol până în 2030 atât de mult cât este necesar pentru a-și atinge obiectivele de emisii nete zero. Și de aceea multe guverne occidentale, deși predică ecologismul în public, în privat le spun directorilor de companii petroliere să continue să investească în creșterea producției.