Cauta

Interzicerea motorinei rusești: UE are orbul găinilor!

La 5 februarie, va intra în vigoare în Europa embargoul asupra produselor petroliere rusești. O Europă decisă să acționeze mai dur împotriva Kremlinului prin introducerea unor sancțiuni care, ghinion, ar putea fi mai degrabă sancțiuni pentru europeni decât pentru ruși.

Anul trecut, peste 40% din motorina consumată în Europa (220 de milioane de barili) a provenit din Rusia! Prin urmare, a fost necesar să se găsească rapid surse alternative de aprovizionare într-un sector în care capacitățile de producție nu pot fi extinse.Cum poate fi înlocuită rapid o cantitate atât de mare de motorină? Nu este o sarcină ușoară, deoarece capacitatea rafinăriilor nu este infinită.

Europa se va îndrepta către noi furnizori: Statele Unite, Orientul Mijlociu și India. Dar, în această poveste, va plăti ea însăși pentru sancțiunile pe care le impune Rusiei. India, în special, va exporta surplusul de producție în Europa. Cu alte cuvinte, această țară, care a cumpărat cantități mari de țiței rusesc de la începutul războiului din Ucraina, îl va rafina și îl va vinde înapoi europenilor la un preț evident mai mare. Motorina se va scumpi, deja costă mult.

„Piața va rezolva întotdeauna problemele, problema este doar ce daune va face”, rezumă un analist economic citat de Bloomberg.

Un alt exemplu de consecințe ale acestui embargou: Letonia, care a adus un tanker din China pentru a-și procura motorina, în timp ce înainte folosea direct Rusia vecină. Motorină chinezească, dar rafinată din țiței rusesc.

Cum rămâne cu aliații americani? Luna trecută, aproximativ 660.000 de tone de motorină au părăsit porturile din SUA cu destinația Europa. Dar, și în acest caz, Europa este fericită să închidă ochii la sursă: Statele Unite folosesc pe scară largă fracturarea hidraulică pentru a extrage petrol și gaze din roca de bază. În Franța, de exemplu, gazele și petrolul de șist au fost complet interzise din 2011, din motive de mediu. Țară care are în solul său cantități importante de gaze de șist.

Acum, traderii europeni se pregătesc să-și umple rezervele de motorină rusească înainte de embargoul care ar urma să modifice dramatic fluxurile comerciale cu carburanţi şi asta va însemna noi costuri.

Importurile au ajuns luna aceasta la 770.000 de barili pe zi, cel mai ridicat nivel de după luna martie a anului trecut. Analiştii de la WoodMac se aşteaptă ca diferenţialul de marjă dintre motorină şi petrol brut să ajungă la o medie de 38 de dolari pe baril în perioada ianuarie-iunie 2023, adică mai mult decât dublu faţă de media multianuală pentru primul semestru.

Transportul de carburanţi din Rusia în nord-vestul Europei durează în mod obişnuit o săptămână în timp ce cargourile din est au nevoie de opt săptămâni în medie pentru a ajunge în nord-vestul continentului, ceea ce înseamnă costuri mult mai mari cu transportul.

„Preţul mare al motorinei se va menţine din cauza logisticii complicate şi costurilor de shipping”, a declarat Rob Turner, analist la PwC UK.

 

Ultimele stiri

  • Alege ce citești
  • Obiectul căzut peste o casă din Polonia nu era o dronă, ci o rachetă de la un F-16 polonez
  • Toto Dumitrescu, reținut. Fiul lui Ilie Dumitrescu, testat pozitiv la cocaină
  • Spionajul rusesc este legal în Austria
  • Întoarcem armele ca la 23 august ’44?
  • De ce companiile spațiale se luptă cu giganții apărării
  • Piața imobiliară râvnită de elita mondială. Cea mai mare concentrație de bogăție din lume
  • Neymar a moștenit 1 miliard și s-a așezat direct la masa de poker
  • ”NATO islamic”, ideea născută moartă. Ce vor statele din Golf de la președintele SUA
  • FCSB nu lasă loc la nimeni…sub
  • Exit mobile version