AcasăEconomieÎnfrângere pe toată linia. Europa nu a secat profiturile energetice ale...

Înfrângere pe toată linia. Europa nu a secat profiturile energetice ale Rusiei

Sancțiunile nu au efect – țițeiul rusesc curge nestingherit

Rusia exportă petrol peste limita de 60 de dolari pe baril, pe care Occidentul a adoptat-o sub formă de sancțiuni.

În perioada august-octombrie, transporturile spre Bulgaria, de exemplu, au avut o valoare estimată la 640 de milioane de euro, potrivit calculelor efectuate de think tank-ul Centrul de cercetare pentru energie și aer curat (CREA). Banii au ajuns la firmele energetice rusești, care plătesc taxele ajutând la umplerea vistieriei de război a Kremlinului.

La aproximativ un an de la adoptarea sancțiunilor inițiale, lacunele juridice s-au combinat cu o aplicare deficitară a legii și cu un comerț paralel în plină expansiune pentru ca veniturile din combustibili fosili ai Rusiei să continue să curgă.

Petrolul rusesc va ajunge probabil în Europa prin noi rute, notează Politico. Aplicarea legii pe continent este dispersată și se bazează pe date incoerente. Și a apărut o nouă piață neagră pentru a asigura, transporta și ascunde combustibilul în timp ce  călătorește în lume.

Cu alte cuvinte, sancțiunile sunt un eșec. Veniturile Rusiei din exportul de petrol au scăzut cu doar 14% de când au fost impuse restricțiile. Iar în octombrie, veniturile din combustibili fosili au atins un maxim al ultimelor 18 luni.

Uniunea Europeană nu mai poate face mare lucru în această privință. Cel mai recent pachet de sancțiuni, care urmează să fie finalizat în cadrul unui summit al liderilor din această săptămână, se concentrează în principal pe modificări administrative care, potrivit experților, nu vor contribui prea mult la reducerea evaziunii generalizate. Sunt absente orice eforturi de a reduce și mai mult nivelul plafonului de preț al petrolului.

Într-un raport comandat de Parlamentul European se poate citi că aplicarea sancțiunilor UE este „dispersată” în peste 160 de autorități locale, în timp ce capitalele au „sisteme de punere în aplicare diferite” care includ „discrepanțe mari” pentru încălcări.

De asemenea, mai multe țări din UE cu industrii de transport maritim sunt reticente față de înăsprirea plafonului de preț, ceea ce complică și mai mult lucrurile. În timpul ultimei runde de sancțiuni, Cipru, Malta și Grecia și-au exprimat încă o dată îngrijorarea cu privire la apelurile de a consolida restricțiile.

Sancțiunile mai dure nu ar face decât să împingă Rusia să folosească mai mulți operatori neoccidentali pentru a transporta petrol. Între timp, țările UE permit în continuare încărcăturilor de combustibil rusesc să le traverseze apele în drumul lor spre alte părți.

Cercetările efectuate de CREA au arătat că 822 de nave care transportă țițeiul Moscovei și-au transferat încărcătura pe o altă navă în apele teritoriale ale UE de la începutul sancțiunilor petroliere, în decembrie anul trecut. Volumele au fost echivalente cu 400.000 de barili pe zi.

Pentru a se asigura că își poate vinde combustibilii fosili la orice preț poate obține, încălcând plafonul de preț al petrolului și alte restricții, Rusia gestionează piețe paralele de transport maritim care umple buzunarele firmelor energetice de stat și ale oligarhilor săi.

Pe lângă „flota fantomă” de petroliere, acoperită de o  rețea de companii care le ascund proprietatea, a apărut o industrie de firme obscure de asigurări în țări non-occidentale.Majoritatea sancțiunilor care au fost aplicate nu au funcționat cu adevărat – sau au fost foarte limitate”, a declarat Byron McKinney, director la firma de comerț și mărfuri S&P.

În același timp, națiuni precum India și-au crescut importurile de petrol ieftin din Rusia cu 134%, procesându-l și apoi vânzându-l peste tot. Ce înseamnă asta: șoferii europeni își alimentează mașinile cu combustibil produs din țiței rusesc.

author avatar
Radu Jacotă Redactor