Peste 3 milioane de autoturisme din România ar putea fi trase pe dreapta, după ce Guvernul va introduce noile taxe de poluare și impozite pentru a-i forța pe cetățeni să renunțe la mașinile vechi. Adăugate la tarifele exorbitante ale RCA, dat fiind că pseudo-plafonarea a expirat, deținerea unei mașini în țara noastră va deveni un lux. Potrivit Eurostat, 36% dintre autoturismele din România au o vechime de peste 20 de ani, singura cu un procent mai mare fiind Estonia, cu 36,3%.
Ultimele date publicate de Eurostat arată că cele mai mari procente de autoturisme „tinere” (cu o vechime mai mică de 2 ani) au fost în Luxemburg (20,2%), Germania (15,0%), Suedia și Belgia (13,7%,), Irlanda (12,8%), Austria (12,6%), Olanda (12,6%) și Danemarca (10,4%). În schimb, diverse alte țări ale UE au raportat o pondere mare de autoturisme „vechi” (de 20 de ani sau mai mult) în 2024. Printre acestea se află Estonia (36,3%), România (36,0%), Finlanda (34,2%), Polonia (29,9%), Portugalia (28,7%), Lituania (27,6%), Ungaria (27,2%), Malta (26,9%), Letonia (26,1%) și Spania (25,6%). Bulgaria, Grecia și Slovacia nu au raportat cifre în acest sens, însă este de presupus că și în aceste țări procentul de mașini vechi este foarte mare.
Parcul vechi de mașini din UE reflectă o scădere tot mai accentuată a nivelului de trai, însă Comisia Europeană a ordonat ca toate aceste autoturisme să dispară de pe șosele. România este prima țară care a emis deja legislația care penalizează mașinile vechi, introducând taxe de poluare prin plata rovinietei în funcție de norma de poluare. Deși autoritățile nu au îndrăznit să publice sumele, se vehiculează, pe surse, că acestea ar fi de ordinul miilor de lei. Printre țările UE cu cele mai mari rate de motorizare, adică autoturisme la 1.000 de locuitori, Italia(701 autoturisme la 1.000 de locuitori) se află pe primul loc, urmată de Luxemburg (670 autoturisme la 1.000 de locuitori), Finlanda (666 autoturisme), Cipru (661 autoturisme) și Estonia (635 autoturisme). România se află la coada clasamentului, foarte aproape de Letonia, cu circa 400 autoturisme la mia de locuitori. În România, predomină mașinile diesel, cu un procent de peste 50%.
2,3% mașini electrice
Între sfârșitul anului 2023 și sfârșitul anului 2024, numărul autoturismelor electrice cu baterii înmatriculate a crescut cu 32% și a ajuns la aproape 5,9 milioane de vehicule la nivelul UE, arată Eurostat. Per total, flota de autoturisme din aproape toate țările UE a crescut în ultimii 5 ani, depășind un total UE de 259 de milioane de autoturisme. În ciuda unei creșteri în ultimii ani, autoturismele alimentate cu combustibili alternativi au reprezentat doar o mică parte din noile înmatriculări de autoturisme din UE în 2024, fiind încă considerabil în urma mașinilor pe benzină, dar depășind acum cele pe motorină (ambele excluzând hibridele).
Ponderea autoturismelor alimentate cu combustibili alternativi printre autoturismele nou înmatriculate, în majoritatea țărilor, este încă sub 20%. Cu toate acestea, în 2024, numărul de autoturisme electrice cu baterii în întreaga UE s-a ridicat la aproape 5,9 milioane, ceea ce a fost de aproximativ 117 ori mai mare decât în 2013 și de 10 ori mai mare decât în 2019. Cele mai mari creșteri anuale au fost observate între 2019 și 2020 (85,3%) și între 2020 și 2021 (77,5%). Din 2013, ponderea lor în numărul total de autoturisme a crescut de la 0,02% la 2,3%.
Europenii nu renunță la benzină
Dintre cele 27 de țări ale UE, doar Danemarca a înregistrat un număr mai mare de mașini alimentate cu energie alternativă. Benzina (inclusiv hibridele) este principala sursă de energie pentru motoare peste tot. În 11 țări ale UE, numărul de mașini nou înmatriculate cu energie alternativă l-a depășit pe cel al mașinilor alimentate cu motorină (Belgia, Danemarca, Franța, Cipru, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Portugalia, România, Finlanda, Suedia). Anul trecut, în România, din 151.105 de autoturisme nou înmatriculate, 103.113 au fost pe benzină, 22.796, pe motorină, 47.943, hibride și doar 9.795 electrice. Comparativ, în Germania, din 2,8 milioane de mașini noi, 1,7 milioane au fost pe benzină, 684.000, pe motorină și 380.600, electrice. Față de 2023, înmatriculările de autoturisme noi, electrice exclusiv pe baterii și hibride plug-in, la nivelul UE au scăzut cu 6,1%, respectiv 6,5%, a mai precizat Eurostat.