AcasăEconomieHaos total. Transportatorii străini, lăsați de autorități să rupă parapeții și podurile

Haos total. Transportatorii străini, lăsați de autorități să rupă parapeții și podurile

Invazie de camioane ”mastodont” care nu mai respectă nicio regulă în România

Tăcerea Ministerului Transporturilor și a conducerii CNAIR, după apariția informațiilor despre haosul creat de vidul legislativ de la 1 ianuarie, arată o nepăsare crasă. Autoritățile nu au nicio reacție față de banii pierduți de statul român și infrastructura distrusă. Mai mult, în ultimele zile, lipsa controalelor a făcut ca transportatorii să nu mai respecte nicio regulă, provocând, cu gabarite supradimensionate, daune infrastructurii rutiere, podurilor și parapeților, pentru care nimeni nu plătește.

În seara de 4 februarie, vama Giurgiu a fost blocată de un camion străin supradimensionat, care a distrus elementele de siguranță ale copertinei. Culmea este că un angajat al CNAIR a sesizat atât ISCTR, cât și Poliția Rutieră, însă cei de la ISCTR nu aveau baston telescopic pentru măsurarea înălțimii, iar Poliția nu a venit. Cert este că respectivul camion nu avea Autorizație Specială de Transport. În timp ce angajatul CNAIR încerca disperat să cheme autoritățile ca să ia măsuri, alte două camioane cu depășiri de înălțime au acroșat elementele de siguranță ale copertinei și au rămas blocate.

Deblocarea au făcut-o cu lopata dată de șoferul unuia dintre camioane. Angajatul CNAIR a semnalat că a fost sfidată restricția de pe indicatorul rutier, care prevedea o înălțime maximă de 4,5 m, intrându-se cu o înălțime de 5 metri. O parte din componentele lovite au fost sparte și abandonate lângă fostele cabine de control. ISCTR susține că nu are aparate de măsură în dotare și nici competențe, iar Poliția Rutieră nu dă amenzi transportatorilor străini pentru că aceștia nu le achită și atunci rămân cu dosare nerezolvate. Incidente de genul distrugerii infrastructurii din vama Giurgiu se produceau extrem de rar, cam 3 în peste 30 de ani, de exemplu, însă acum sunt 5 pe zi.

Nici bulgarii nu știu de ei

Ieșirea și intrarea prin vama Giurgiu, dar și pe celelalte din și înspre Bulgaria sunt cele mai problematice. Angajații CNAIR spun că, în ultima vreme, se scot din țară toate ”epavele” de camioane și utilaje grele, care pleacă spre Siria și Afganistan, pentru reconstrucția acestor țări. De la intrarea în Schengen, nu numai România a desființat cântărirea vehiculelor grele, ci și Bulgaria, pentru că în țara vecină tarifele erau încasate chiar de vameși. Un alt camion supradimenisonat s-a proptit ieri într-un pod, pe DN6, unde a blocat traficul timp de 5 ore.

Toate aceste lucruri se întâmplă sub privirile nepăsătoare ale autorităților, care nu iau nicio măsură împotriva celor care nu mai respectă nicio regulă, punând în pericol atât participanții la trafic, cât și siguranța podurilor. Din 2022 până în prezent, România se mai confruntă și cu fenomenul camioanelor supraîncărcate din Ucraina, care au distrus aproape toată infrastructura rutieră. Culmea este că în vama cu Ucraina nu există cântare sau cel puțin nu sunt funcționale, astfel că ucrainenii au avut undă verde să încarce cât voiau. Niciun asfalt turnat, oricât ar fi de calitativ, nu poate face față unor tonaje excesive, tocmai de aceea vedem șosele și autostrăzi distruse la scurtă vreme de la inaugurarea lor.

Ministrul Transporturilor doarme

Dată fiind situația financiară extrem de gravă în care se află România în acest moment, refuzul de a încasa miliarde de lei din roviniete, Autorizații Speciale de Transport și din amenzi pentru încălcări ale legislației de către transportatorii români și străini pare halucinant. O măsură urgentă care trebuie luată este schimbarea rapidă a legislației și operaționalizarea cântarelor din vămi. Totodată, spun specialiștii din CNAIR, cu o investiție minimă față de beneficii, se pot instala senzori pe autostrăzi și drumuri naționale, pe lângă cei existenți, și, cu ajutorul unui soft și al unor camere video, se vor putea monitoriza și sancționa toate depășirile de tonaj, care distrug infrastructura rutieră cu o viteză năucitoare.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
4.127 afisari

1 COMENTARIU

  1. Dacă vremelnicul prim ministru își permite aroganțe (expresia cultă a dumnealui), pe banii noștri, atunci ministrul transporturilor, de ce nu și-ar permite și el aceiași plăcere ( îmi repugnă termenul de sus), cu beneficiarii acestor mastodonti distructivi, mai ales că evenimentele sportivo mondene de pe mapamond nu se încheie niciodată. Important pentru dânșii e acum și-n orice alt moment al vieții cine, unde și cu cât ?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger