Cauta

HAOS la Registrul Comerțului! Noua platformă, un eșec de 40 de milioane de euro: „Ne facem cruce înainte să accesăm”

Noul portal al Registrului Comerțului dă mari bătăi de cap utilizatorilor. Lansat în urmă cu aproape o lună, cu o investiție de 40 de milioane de euro, portalul a reușit „performanța” unor blocaje fără precedent: timp îndelungat pentru rezolvarea cererilor, interfață greoaie, proceduri complicate și facilități lipsă etc.. Aici s-a răsturnat carul cu incompetență digitală.

Antreprenorii și consultanții, dar și angajații Oficiului Național al Registrului Comerțului, spun că totul este greoi pe noua platformă.

Cele mai grave probleme

Noua platformă a ONRC ar fi trebuit să reducă timpul de soluționare al cererilor de la 72 de ore la 24 de ore. În schimb, portalul a blocat practic activitatea instituției, iar în disperare de cauză antreprenorii au format cozi ca pe vremea lui Ceaușescu la structurile din teritoriu ale Registrului Comerțului ca să își rezolv fizic problemele.

Noile centre de date ale ONRC, portalul de servicii, un sistem informatic integrat în back office care să asigure funcționarea serviciilor publice online se dovedesc inutile, în condițiile în care cererile românilor ajung să fie soluționate și după trei săptămâni.

Utilizatorii au ajuns să scrie pe rețelele de socializare nemulțumirile.

„Platforma ONRC anunțată cu surle și trâmbițe, care nu merge; când merge, durează enorm să înregistrezi; când reușești să înregistrezi un dosar, se tot prelungesc termenele de soluționare până la săptămâni (de la o zi, cat era înainte); când, în sfârșit s-a soluționat, sa tot aștepți săptămâni eliberarea actelor (de la o zi, cât era înainte)”, își povestește experiența femeia.

Pentru că mulți contribuabili nu au timp să aștepte cu săptămânile, au revenit la clasicul dosar cu șină ca să poată primi rapid o soluție la cererile lor.

„Datorită noului software integrat al ONRC nu se mai pot depune cereri online. Adică nah, ele se pot depune, dar sunt mari șanse să se rezolve cu întârziere sau să nu se rezolve deloc.  Așa că am apucat dosarul cu șină și m-am aventurat încă odată…”, spune un utilizator.

Chin pe toată linia

Portalul Oficiului Național al Registrului Comerțului ar fi trebuit să eficientizeze activitatea instituției. În schimb, s-a întâmplat exact contrariul. Ca să înființeze o firmă, de exemplu, un român are de așteptat și 30 de zile. Platforma ONRC permite doar depunerea de documente și solicitarea de informații, nu și alte operațiuni, care trebuie efectuate tot de funcționarii instituției.

Durează 30 de zile să faci o mențiune sau o înființare. Am dosare depuse din 29 iulie, cu termene la final de august. Blocate credite bancare. Am om în Germania care așteaptă să își ia camionul pe firmă, dar nu are firmă. Am magazin de bijuterii la Oradea, nu poată să îl deschidă că nu are punct de lucru, deși plătește chirie și angajați. Începe Start Up Nation în septembrie și oamenii nu au firme înființate”, a enumerat un conațional citat de bistriteanul.ro câteva dintre problemele de care s-a lovit vizavi de noua platformă a ONRC.

„Termenul inițial de soluționare a dosarului de înregistrare a unui SRL era acum mai mult de o lună; nici până acum nu s-a soluționat. Dosarul nici măcar nu este vizibil în baza de date a portalului, trebuie să ne interesăm de starea dosarului la ghișeul ONRC din județul nostru. Funcționara ne-a spus că singura soluție este “să îi dăm mesaj pe Facebook lui Ciolacu, să știe și el ce se întâmplă”, scrie alt utilizator.

„Un adevărat chin. Am avut de depus mai multe dosare. Toți din birou ne facem cruce apoi accesăm platforma”, s-a plans un consultant.

Alți utilizatori spun că documentele nu pot fi salvate, că sunt dificultăți în recunoașterea rezervărilor de denumire, că există mari întârzieri în soluționarea cererilor. O altă situație întâlnită: documentele nu se pot vizualiza pe portal de către registrator, deși acestea se văd la utilizatorul care a depus dosarul, mai arată Economedia.

„Portalul este neintuitiv și neprietenos, lipsesc multe dintre facilitățile și trimiterile aferente vechiului portal, lipsesc formularele emiterea facturilor sau a notelor de calcul nu se mai fac pe numele firmei solicitante, ci pe numele reprezentantului, nu se poate face rezervare de denumire a unei cooperative agricole ori a unei filiale, de asemenea, ca profesionist, trebuie sa am procură specială pentru o rezervare de denumire pentru un client – ceea ce implică ulterior efectuarea unor noi acte pentru cedarea folosintei denumirii, se cer în mod inutil date personale, chiar de două ori, sunt erori fie la salvarea, fie la transmiterea documentelor”, enumeră un specialist.

Un alt cititor a făcut o trecere în revistă complexă a problemelor întâmpinate. „Nu mai avem arhivă de Recom-uri obținute pe care le-am achitat. Dosarele nu se soluționează nici după aproape o luna. Termenele se modifică după o zi pe altă în portal și nu avem soluționări. Nu avem nicio rubrică în care să putem menționa o adresa de email la care vrem să fie transmise documentele obținute, iar dacă dorim să modificăm adresa de email din profil utilizator nu putem. Informațiile Recom gratuite nu mai includ adresa completă a societăților, ci doar adresa parțială, dacă dorim să aflăm adresa completă a unei societăți suntem nevoiți să plătim. Nu se mai pot obține niciun fel de informații gratuite după administrator sau asociat. Nu mă există nicăieri criteriul de căutare după denumirea societății. Informațiile solicitate pentru orice fel de cereri sunt excesive, o cerere care înainte se completă în 5 minute acum durează 40 de min sau 1 oră…. Este sub orice critică noul portal, ani lumina înainte și mult mai bun era vechiul portal. Suntem nevoiți să mergem până la ghișeu și pentru o rezervare de denumire pentru că zile la rând nu se poate depune cererea online că sistemul merge doar până unde vrea el”.

Funcționalitățile vechiului portal au dispărut

Potrivit utilizatorilor citați, în prezent lipsesc formularele în format PDF care puteau fi descărcate, completate și apoi încărcate cu semnătura digitală pentru transmiterea online a documentației aferente unui dosar.

A fost de asemenea reclamată imposibilitatea de a solicita emiterea facturii pe societatea pentru care se solicită o mențiune, ci doar crearea de profile de plată greoaie. Dar pe lângă lipsa unui meniu simplu de utilizat, oameii au fost cel mai nemulțumiți de faptul că nu există concordanță cu Autoritatea Naționale de Administrare Fiscală. Unii dintre antreprenorii sau consultanții care au avut de accesat noul sistem spun că, pur și simplu, portalul ar trebui să funcționeze, un alt utilizator crede că va fi nevoie de revizuirea întregului soft. Mulți spun că ar fi de dorit chiar să se revină la vechiul sistem.

Totodată, spun utilizatorii, ar fi nevoie de “respectarea termenelor de soluționare. Existența unui serviciu de suport care să poată lămuri ASAP problemele întâmpinate”, spune un respondent. E nevoie de o interfață mai prietenoasă și proceduri simplificate de înregistrare a cererilor, respectiv, rezervare denumire, mai spune un utilizator nemulțumit.

Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Una dintre firmele care l-au dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Altă firmă susține că s-a lucrat după proiectul Registrului Comerțului.

Ultimele stiri

  • VIDEO. Guvernul israelian anunță: majoritatea comandanților Forței Aerospaţiale a Gardienilor Revoluţiei din Iran, uciși
  • Ce povestește singurul supraviețuitor al accidentului aviatic din India: „Încă nu-mi vine să cred cum am scăpat cu viață” – VIDEO
  • Surse. Anca Dragu, în cărți ca propunere de premier
  • Locul norocos în avion
  • TikTok, elitism și haine cu pretenții: cum o ținută „neutră” a enervat internetul
  • Dragoș Dobocan, micul pictor care a cucerit Parisul și Dubaiul, selectat în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” a Fundației Dan Voiculescu
  • Zborurile București – Tel Aviv și retur au fost anulate/Mai multe companii aeriene mută avioane de la Tel Aviv spre aeroporturile din România
  • Israelul așteaptă atacul Iranului: „Zeci de mii” de rezerviști convocați/Școli închise, spitale în alertă
  • Prima reacție a lui Donald Trump, după ce Israelul a atacat Iranul
  • Comunicat de presă SANOCARE SRL
  • Exit mobile version