Comisia Europeană include bateriile în „proiectele importante de interes european comun”, facilitând astfel demararea producției cu ajutorul subvențiilor publice. În întreaga regiune s-au deschis o serie de fabrici, atât autohtone, cât și filiale ale producătorilor chinezi și coreeni. Până de curând, se preconiza o creștere robustă a capacității.
Prin urmare, vestea că proiectele europene privind bateriile sunt abandonate sau reduse serios este un semn important că lucrurile merg prost, mai ales că dezamăgirile nu par să se datoreze handicapurilor bine cunoscute, dar greu de remediat, ale Europei în materie de tehnologie, materii prime și costuri energetice, relatează Financial Times. Problema este, mai degrabă, că încetinirea vânzărilor de vehicule electrice a subminat așteptările privind cererea de pe piață pentru capacitatea de baterii care urma să intre în funcțiune.
Europa s-a aruncat orbește în tranziția verde
Liderii politici s-au angajat să elimine treptat motoarele cu combustie internă în următorul deceniu, promițând în același timp să nu lase importurile din China să elimine producătorii auto naționali.
Dacă ambele obiective ar fi credibile, producătorii de automobile din UE ar investi din greu pentru a satisface cererea iminentă de aproximativ 10 milioane de vehicule electrice pe an. Faptul că nu o fac – cu consecințele pentru baterii și alte părți ale lanțului de aprovizionare – dovedește că nu cred că aceste obiective vor fi îndeplinite.
Această lipsă de încredere frânează totul, de la generarea de energie din surse regenerabile (vor exista rețelele pentru a descărca energia de vârf?) la electrolizoare (vor exista suficienți cumpărători de hidrogen verde?) În esență, politica trebuie să determine sectorul privat să aibă încredere că va exista cerere la scară largă. Este ceea ce China știe să asigure de mult timp, spre deosebire de Europa care s-a aruncat orbește în tranziția verde.
Proiectele de energie regenerabilă sunt anulate deoarece profilurile de finanțare, altădată atractive, sunt neviabile la ratele actuale ale dobânzii. Bancherii centrali nu sunt activiști climatici, au obiectivul de a domoli inflația.
Green Deal și alte reglementări nu au cum să încurajeze investistițiile sectorului privat în tehnologii ecologice. Cum să se extindă industria bateriilor dacă din ce în ce mai mulți consumatorii nu mai au de gând să cumpere mașini electrice?
Sunt doar primele consecințe ale politicilor ecologice care ar putea să ducă la dezindustrializarea întregii UE, lăsând-o dependentă de China.