AcasăEconomieGata cu zbourile ieftine. Noua realitate pentru transportul aerian

Gata cu zbourile ieftine. Noua realitate pentru transportul aerian

Epoca zbourilor ieftine pe distanțe scurte în Europa se apropie de sfârșit. Companiile aeriene se vor confrunta cu provocări dificile, pe măsură ce legislația în materie de climă devine tot mai strictă.

Potrivit motorului de căutare a călătoriilor Kayak, zborurile de vară între Marea Britanie și continent sunt în prezent cu o treime mai scumpe decât anul trecut. Dar două rapoarte noi arată că nu este vorba doar de turbulențe temporare.

În primul rând, există schimbări importante în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene (EU ETS). Companiile aeriene trebuie să dețină suficiente cote de emisii pentru a acoperi fiecare tonă metrică de dioxid de carbon eliberată în atmosferă în timpul zborurilor care încep și se termină în Spațiul Economic European, Regatul Unit și Elveția.

În prezent, acestea primesc gratuit aproximativ jumătate din cote. Dar acordul se încheie în 2026, deoarece partea de cote începe să crească din 2024. Acest lucru le va dubla efectiv costurile cu carbonul în doar trei ani.

De asemenea, prețul unitar al emisiilor de carbon a crescut recent, depășind pentru prima dată 100 de euro la sfârșitul lunii februarie și nu pare a fi pe cale să scadă.Un raport întocmit de Alex Irving, analist de transport la Bernstein, estimează costurile rezultate în urma acestor schimbări pentru companiile aeriene europene la aproximativ 5 miliarde de euro în 2027.

În următoarele trei decenii, aviația trebuie să se transforme dintr-o industrie poluantă – avioanele sunt responsabile pentru 2,5% din emisiile globale de CO2 – în una cu emisii nete zero.

În conformitate cu Destinația 2050, planul european de reducere a emisiilor, se vor face investiții în aeronave și infrastructuri viitoare, prin eficientizarea operațiunilor și prin utilizarea de soluții alternative.

Un raport realizat de grupurile de cercetare SEO Amsterdam Economics și de Centrul Aerospațial Regal Olandez, comandat de organismele din industria aeronautică, a estimat costul atingerii nivelului zero net până în 2050 la 820 de miliarde de euro.

Numai modificările aduse schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră vor reduce profitul operațional al celor mai mari șase companii aeriene de transport – Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Vueling, Eurowings și Transavia –  cu aproximativ 77%

Prin urmare, prețurile biletelor vor trebui să fie mai mari. Asociația Internațională a Transportului Aerian a sugerat că numărul de pasageri aproape că se va dubla, ajungând la 8 miliarde până în 2040, față de nivelurile din 2017. Timpul ne va spune dacă prețurile în creștere ale biletelor vor reduce aceste cifre, dar rămâne întrebarea dacă această creștere este compatibilă cu ambițiile de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon.

Decarbonizarea zborului este destul de dificilă fără pasagerii suplimentari. O mare parte din tehnologiile pe care sectorul se așteaptă să le utilizeze, cum ar fi aeronavele electrice sau alimentate cu hidrogen, nu sunt încă pregătite să decoleze.

Dar un lucru este sigur: vor fi perioade costisitoare și dificile. Un fel de a spune adio zborurilor ieftine de care au beneficiat milioane de călători.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
783 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger