AcasăEconomieFranța, cel mai mare importator de gaze rusești. Multe state UE cumpără...

Franța, cel mai mare importator de gaze rusești. Multe state UE cumpără și ele, dar pe ascuns

Comisia Europeană vrea să spulbere și aprovizionarea cu GNL

Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) a scos la iveală că Franța a fost de departe cel mai mare importator de gaze lichefiate rusești de anul trecut. Uniunea Europeană se situează pe primul loc în lume la cantitățile de GNL cumpărate din Federația Rusă, însă cel mai ciudat este faptul că nici ACER nu știe câte gaze rusești să importă cu adevărat în UE, autoritatea admițând că este dificil de determinat acest lucru.

UE a rămas și în 2024 cel mai mare importator de gaze lichefiate rusești, se arată într-un raport al Agenției UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER). Anul trecut, statele membre ale UE au importat cu 3,9 miliarde de metri cubi mai mult GNL rusesc decât în ​​2023, creșterea fiind în mare parte absorbită de Franța, care este acum principalul importator de GNL rusesc din UE, urmată de Spania și Belgia. Împreună, aceste trei state membre au reprezentat 85% din cele 21,3 miliarde de metri cubi importate din Rusia în 2024.

”Deși majoritatea acestor volume au fost consumate pe plan intern, o parte semnificativă a fost direcționată către piețele vecine. Cu toate acestea, cantitatea exactă de GNL rusesc care a ajuns în cele din urmă în alte țări rămâne dificil de determinat”, susține ACER. Un raport recent al mai multor centre de cercetare germane, intitulat „2024, un an excepțional pentru exporturile de GNL rusesc către UE – cu sprijinul Germaniei”, arată că firma germană SEFE GmbH a achiziționat 58 de încărcături de GNL în 2024, însumând 5,7 miliarde de metri cubi. Aceasta reprezintă o creștere de șase ori și jumătate față de 2023.

Toate transporturile au fost livrate la terminalul Dunkerque din Franța, volume semnificative fiind probabil transportate în Germania prin sistemul de conducte belgian. Din cele 8,4 miliarde de metri cubi de GNL rusesc descărcate în Franța în 2024, 5,5 miliarde de metri cubi au fost descărcate în Dunkerque. Dunkerque este conectat la sistemele francez și belgian, iar volumele descărcate au fost (aproximativ) împărțite în mod egal între aceste două sisteme, potrivit ACER.

Comisia Europeană forțează raportarea contractelor

Pentru a spori transparența și trasabilitatea importurilor de gaze rusești, Comisia Europeană va introduce o nouă propunere legislativă, prin care companiile vor fi obligate să raporteze detaliile contractelor atât autorităților naționale, cât și Comisiei, semnalează ACER. În plus, autoritățile vor coordona eforturile și vor partaja datele de import între autoritățile vamale. Cerințe similare de transparență vor fi extinse la toate importurile de gaze, ca parte a revizuirii din 2026 a arhitecturii securității energetice a UE.

Totodată, statele membre vor fi obligate să prezinte planuri naționale de eliminare treptată a gazelor rusești, cu încurajarea transmiterii inițiale până la sfârșitul anului 2025. Aceste planuri trebuie să ofere detalii despre contractele de gaze existente, inclusiv clauzele de tip „take-or-pay” (preluare sau plată), și să stabilească etape clare, împreună cu strategiile de infrastructură și diversificare. O altă propunere legislativă va introduce o interdicție în două etape a importurilor de gaze rusești. Prima etapă, care va fi implementată până la sfârșitul anului 2025, va interzice contracte noi și volume spot și pe termen scurt. A doua etapă, programată pentru sfârșitul anului 2027, va extinde interdicția pentru a acoperi importurile în baza contractelor pe termen lung existente, se precizează în raportul ACER.

UE scumpește și GNL

Regulamentul privind metanul va introduce un nou nivel de risc de conformitate și complexitate contractuală pentru importatorii de GNL, atrage atenția ACER. Pe termen scurt, cea mai imediată provocare constă în gestionarea contractelor existente. Pentru acordurile semnate înainte de august 2024, importatorii trebuie să demonstreze „eforturi rezonabile” pentru a se alinia la normele UE, ceea ce ar putea necesita renegocieri. Din 2027, importatorii trebuie să se asigure că noile sau contractele reînnoite îndeplinesc standardele MRV (Monitorizare, Raportare și Verificare) echivalente cu cele ale UE. Din 2028, raportarea intensității metanului va fi obligatorie, iar, până în 2030, respectarea limitelor de intensitate va deveni obligatorie.

”Este probabil ca aceste cerințe tot mai mari să crească sarcinile financiare și operaționale de-a lungul lanțului de aprovizionare cu GNL. Deși investițiile de capital necesare pentru implementarea tehnologiilor avansate de monitorizare și atenuare a metanului vor reveni, în general, producătorilor, costurile asociate pot fi transferate către importatori prin intermediul unor prețuri contractuale mai mari. Modul în care aceste costuri vor fi distribuite între producători, comercianți, importatori și consumatorii din UE rămâne incert”, se mai arată în raportul ACER.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.301 afisari

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger