Potrivit Secretariatului General pentru Planificare Ecologică, în Franța sunt în circulație un milion de mașini de serviciu. Înăsprirea taxelor pe aceste mașini ar putea aduce statului câteva miliarde de euro.
Un raport recent al ONG-ului T&E, preluat de Automobile Magazine, arată că mașinile de serviciu costă Franța 4 miliarde de euro în fiecare an: „Cu titlu de comparație, dacă aceste 4 miliarde de euro ar fi utilizate pentru a finanța leasingul social la 100 de euro, mai mult de o jumătate de milion de francezi ar avea acces la o mașină electrică accesibilă timp de trei ani”.
La începutul lunii octombrie, în Adunarea Națională au început discuțiile privind mașinile de serviciu. Scopul: să se reducă numărul lor și alocațiile fiscale pentru a recupera bani. O mulțime de bani. Un angajat care utilizează o mașină de serviciu costă țara scump, deoarece acest avantaj în natură înlocuiește un salariu suplimentar care, în mod normal, ar fi fost acoperit de contribuțiile de asigurări sociale.
Cu excepția faptului că, în cazul unei mașini de serviciu, aceste contribuții sociale, care există și ele, sunt mult mai mici: între 30 și 40 % pentru un leasing și chiar între 9 și 12 % pentru o achiziție. Foarte departe de contribuțiile de 100% pe care un salariu echivalent le-ar fi generat pentru stat.
Conform Les Echos, ideea Executivului ar fi de a crește contribuțiile pentru o mașină de serviciu închiriată la 60%. Ar însemna o scădere a salariului net pentru angajat și taxe mai mari pentru angajator. Și ar aduce 2,2 miliarde de euro guvernului francez.
Sfârșitul privilegiilor pentru vehiculele electrice?
Cum veștile proaste nu vin singure, majorarea contribuțiilor pentru mașinile de serviciu ar putea fi însoțită de o creștere a taxelor pentru mașinile electrice utilizate de angajați. Începând din 2020, aceste modele au beneficiat de o reducere de 50% a contribuției de asigurări sociale (plafonată la 1 800 euro/an), ceea ce le face mai competitive decât mașinile cu combustie sau hibride atât pentru companie, cât și pentru angajat.
Dar Ministerul Finanțelor caută bani oriunde îi poate găsi, iar acest decret ar putea plăti prețul. În cazul în care nu este reînnoit, avantajul fiscal pentru mașinile electrice ale întreprinderilor ar putea lua sfârșit la 31 decembrie. Concret, până în 2025, contribuțiile de asigurări sociale pentru mașinile electrice ale întreprinderilor s-ar dubla.