Producătorii de automobile au avertizat că propunerile „Made in Europe” care stabilesc niveluri de conținut local pentru produse ar provoca perturbări suplimentare în lanțurile de aprovizionare.
Oliver Zipse, directorul executiv al BMW, a declarat pentru Fianancial Times că stabilirea unor reguli complexe de aprovizionare locală este „foarte periculoasă”, deoarece acestea ar fi „extrem de greu” de calculat. Europa ar risca să fie „exclusă din cursa globală a inovării”.
Obiectivele vor varia în funcție de dependența UE de anumiți parteneri comerciali, în special China, și de capacitatea de a-și crește producția. Inițial, s-a discutat despre niveluri de conținut local de până la 70% pentru unele produse, cum ar fi invertoarele pentru panouri solare și mașinile. Regulile de aprovizionare s-ar putea schimba pe 28 ianuarie.
Franța a fost cel mai mare susținător al strategiei de aprovizionare locală, dar statele membre și întreprinderile au fost împărțite în ceea ce privește modul în care ar trebui concepute și puse în aplicare regulile.
Producătorii auto japonezi, de exemplu, sunt îngrijorați că „Fabricat în Europa” va exclude chiar și partenerii comerciali prietenoși. Katsuhisa Okuda, președintele Honda Motor Europe, a solicitat un ”cadru bazat pe valori comune”, care să includă „liberalizarea comerțului, statutul de economie de piață și alinierea la valorile politice și economice comune”.
Alte companii auto, inclusiv câteva din UE, doresc ca țări precum Marea Britanie și Turcia – unde au centre de producție mari – să fie incluse în pragurile de conținut local.
Industria europeană, supusă unor reguli climatice stricte și costurilor ridicate ale energiei, se confruntă cu dificultăți, deoarece producătorii chinezi au reușit să mențină prețurile scăzute.
Ilka von Dalwigk, director al Recharge Europe, care reprezintă companii din lanțul de aprovizionare cu baterii, subliniază că regulile privind aprovizionarea locală ar trebui să facă parte dintr-o strategie industrială mai amplă, cu stimulente și sprijin.
”Fabricat în Europa” ar costa companiile din UE peste 10 miliarde de euro anual, obligându-le să cumpere componente europene mai scumpe, potrivit FT. Este așteptată o analiză a capacității de producție din blocul comunitar pentru fiecare componentă industrială.
Unii oficiali se tem că produsele fabricate în Europa ar avea un preț semnificativ mai mare decât cele importate din Asia, ceea ce ar duce la costuri și mai mari pentru companii.
Producătorii de automobile au avertizat că propunerile „Fabricat în Europa” care stabilesc niveluri de conținut local pentru produse ar provoca perturbări suplimentare în lanțurile de aprovizionare