Cauta

Europa nu se potrivește cu subvențiile verzi ale lui Joe Biden

Europa nu se potrivește cu subvențiile verzi ale lui Joe Biden - Ziarul National

Întreaga lume invidiază acum SUA din cauza subvențiilor uriașe pentru investiții ecologice, prin intermediul Legii de reducere a inflației(IRA)  promulgată de președintele Joe Biden. O lege pe care liderii europeni o privesc ca o discriminare pentru companiile de pe continent.

Uniunea Europeană discută mult despre cum poate egala Statele Unite, dar se discută mai puțin dacă merită o astfel de povară a cheltuielilor. De ce europenii ar trebui să-i urmeze la punct și virgulă pe americani? Europa a rezistat pandemiei și crizei energetice – și nu este o regiune în care ar năvăli o pacoste economică.

Centrul pentru Reformă Europeană a publicat un nou document interesant privind subvențiile UE, în care îndeamnă la moderație. UE este deja destul de competitivă în ceea ce privește exporturile globale de tehnologie ecologică – mai puțin decât China, dar mult mai mult decât SUA. A importat bunuri ecologice deoarece cererea internă a crescut foarte rapid, dar piețele se maturizează: autorii estimează că UE ar trebui să furnizeze suficiente baterii pentru vehicule electrice pentru a satisface cererea internă până în 2030.

În mod similar, se afirmă efectul de distanță (adică economiile îndepărtate comercializează mai puțin) în cazul exporturilor de bunuri ecologice. Vehiculele electrice și, în special, bateriile acestora sunt grele: este logic să fie produse în apropierea consumatorului. Astfel de vehicule destinate europenilor vor fi fabricate în principal în Europa.

Energia eoliană este un domeniu în care China pare să domine, în ciuda efectului de distanță, și ar putea fi utilă utilizarea subvențiilor pentru a evita dependența strategică – în mod similar cu modul în care UE și SUA au promovat concurența prin subvențiile acordate Airbus și Boeing, notează Financial Times.

O altă variantă, mai controversată, este luarea unor măsuri reciproce în cazul în care o piață, cum ar fi cea a vehiculelor electrice chinezești, este închisă pentru exporturile europene.

Vehiculele electrice, în special, vor fi probabil unul dintre primele bunuri de larg consum pentru care o parte substanțială a producției europene va fi deținută de companii chinezești.

Va fi cu adevărat ușor din punct de vedere economic sau politic dacă o mare parte a proprietății intelectuale și a profiturilor pentru producția europeană de vehicule electrice va fi reținută de companiile chineze?

Evident că nu, însă va fi nevoie de  bătălii legate de investițiile străine directe, poate cu ajutorul noului regulament al UE privind subvențiile străine, pentru a le opri.La sfârșitul anului trecut, peste 25% din mașinile electrice au fost produse în Europa, față de aproximativ 10% în SUA.

Prin urmare, o IRA “europeană” și-ar avea rostul doar în condițiile în care statele membre ar avea aceeași forță financiară pentru a-și subvenționa producția. Dacă nu, atunci piața UE s-ar scufunda într-o cursă absurdă a subvențiilor, pe banii contribuabililor,  care va măcina baza industrială europeană.

Ultimele stiri

  • Slava Ucraina pe banii europenilor
  • SUA, Europa și China în noua economie spațială
  • La revedere B9!
  • Producătorii de gaze fac legea în România. Amenzile ANRE, frecție la picior de lemn
  • Să începi ca pungășel și să ajungi perfid. Asta înseamnă 36 de ani de muncă
  • Meteorologii AccuWeather, anunț de ultimă oră! Când vine „iarna secolului” în România. Orașele în care va ninge din abundență
  • Reguli simple să-ți protejezi locuința de Sărbători. Ce trebuie să faci ca să nu fii „călcat” de hoți
  • Start de sezon pentru pârtiile din România. Unde se poate schia și cât costă skipass-urile
  • Țara în care creditele ipotecare pe 50 de ani iau avânt. Debitorul trebuie să returneze creditul până la 80 de ani
  • Ce sancțiuni riscă cei care folosesc petarde și artificii de sărbători. Sunt interzise în România
  • Exit mobile version