În 2019, Franța și Germania au pompat miliarde de euro într-un plan de stimulare a industriei europene a bateriilor și de recuperare a decalajelor față de China și SUA. Cinci ani mai târziu, acest efort se epuizează.
Pe măsură ce vânzările de vehicule electrice încetinesc, Volkswagen, Stellantis și Mercedes-Benz reduc sau reorientează proiectele de baterii, potrivit Bloomberg. Producătorii chinezi reduc costurile, iar America atrage investițiile prin subvenții profitabile.
Companiile ar putea reduce și mai mult din fabricile planificate, deoarece subvențiile Uniunii Europene sunt greu de accesat din cauza birocrației, iar producătorii auto protejează marjele de profit subțiri ale EV-urilor.
VW ar putea amâna atingerea capacității maxime pentru fabrica sa de baterii în valoare de 20 de miliarde de euro. Automotive Cells Company, condusă de Stellantis și Mercedes, a pus în așteptare două dintre cele trei fabrici, având în vedere încetinirea cererii pentru vehiculele electrice încă scumpe.
China domină
Contemporary Amperex Technology(CATL) din China, cel mai mare producător de baterii din lume, are o unitate în Germania și urmează să adauge o alta în Ungaria, în timp ce LG Chem din Coreea de Sud produce baterii în Polonia de aproximativ șase ani.
Europa s-a înhămat la tranziția ecologică, dar nu reușește să își stabilească propriul lanț valoric al bateriilor pentru vehicule electrice.
Și este incapabilă să țină pasul cu jucătorii din Asia. China, care a dezvoltat tehnologia bateriilor timp de decenii, controlează deja peste 80% din piață.
Northvolt, cel mai promițător producător de baterii european, se confruntă cu problema fabricării de celule „premium” în mijlocul unui val de baterii chinezești mai ieftine.
Comisia Europeană și Regatul Unit au aprobat mai puțin de 7 miliarde de euro sub formă de ajutoare de stat pentru producția de baterii de la începutul anului 2022 – o fracțiune din cele 140 de miliarde de dolari estimate necesare pentru a atinge obiectivul de 1,4 terawați-oră de capacitate de producție până în 2030.
„Europa chiar trebuie să se trezească și să ofere un răspuns decent”, a declarat Tom Einar Jensen, cofondator al Freyr Battery, în cadrul evenimentului BloombergNEF. „Dacă Europa vrea să treacă de la dependența de gazul rusesc la dependența de bateriile importate din China, probabil că aceasta este o discuție care trebuie să fie mai mult gândită în structura actuală.”
Dezvoltarea autosuficienței va fi dificilă. China nu numai că produce cele mai multe baterii, dar deține și o influență profundă asupra lanțului de aprovizionare al industriei, în special în ceea ce privește rafinarea mineralelor cheie, cum ar fi litiul, nichelul, cobaltul și grafitul, precum și producția de componente ale celulelor anodice și catodice.
Capacitatea de producție a Chinei era deja de trei ori mai mare decât cererea internă anul trecut și va crește de peste șase ori în 2025, dacă toate fabricile planificate vor intra în funcțiune.