AcasăEconomieEșec total al mașinilor electrice. Tot benzina e la putere

Eșec total al mașinilor electrice. Tot benzina e la putere

Cu tot tonul forțat optimist al anunțurilor privind creșterea vânzărilor de mașini electrice, ponderea acestora nu a reușit să crească decât cu 1,1% din 2022 până în 2023. Fenomenul a început în luna decembrie a anului trecut, când vânzările în Germania, motorul Europei, s-au prăbușit cu 47,6%, dând semnalul pentru ceea ce va urma. În ce privește ponderea electricelor în totalul autoturismelor din UE, acestea au crescut, din 2021 până în 2022, de exemplu, cu doar 0,43%, ajungând la ”uriașul” procent de 1,19%.

Campaniile agresive și subvențiile generoase ar fi trebuit să conducă la o creștere importantă a mașinilor electrice pe străzile UE. În realitate, însă, doar câteva state foarte dezvoltate au menținut un trend de creștere până când și acesta a intrat în declin. Pentru că vehiculele electrice sunt exagerat de scumpe, tot cei cu venituri foarte mari și le-au putut permite, iar mașinile la care au renunțat aceștia au fost cele mai puțin poluante. Astfel, mașinile vechi nu numai că au continuat să circule, dar s-au și înmulțit, chiar și în țările dezvoltate.

Potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), înmatriculările de mașini noi au crescut cu 13,9% în 2023, iar electricele au ajuns la 14,6% cotă de piață, de la 13,5% în 2022.

”În decembrie 2023, vânzările de mașini electrice cu baterii noi au scăzut pentru prima dată din aprilie 2020 (în perioada de vârf a pandemiei), cu 16,9%, până la 160.700 de unități. Această scădere poate fi atribuită unei performanțe comparativ robuste în decembrie 2022 și unei scăderi semnificative în Germania (-47,6%), cea mai mare piață pentru această sursă de energie. În ciuda acestui fapt, volumul total pentru întregul an 2023 a depășit 1,5 milioane de unități, cota de piață a mașinilor electrice cu baterii atingând 14,6% în 2023”, se arată într-un raport al ACEA.

Locul 3 în clasament

Și în 2023, la înmatriculările de vehicule noi, benzina a fost, de departe, pe primul loc, cu un procent de 35,3%. Următorul loc a fost ocupat de mașinile hibride electrice, cu 25,8%, iar autoturismele electrice s-au plasat abia pe locul trei, cu 14,6%, la mică distanță de motoarele diesel, care au avut un procent de 13,6%.

Potrivit ACEA, piața auto diesel din UE și-a continuat traiectoria descendentă în decembrie 2023, contractându-se cu 9,1%. Acest declin a fost evident pe mai multe piețe cheie, inclusiv trei dintre cele mai mari: Spania (-26,5%), Franța (-22,2%) și Italia (-19,7%). Cu toate acestea, Germania s-a îndepărtat de această tendință și a avut o creștere de 10,3%. În 2023, vânzările de mașini diesel au ajuns la 1,4 milioane de unități, reprezentând o cotă de piață de 13,6%, în scădere de la 16,4% în 2022. ”În decembrie 2023, piața auto pe benzină din UE a crescut cu 5,1%, datorită contribuțiilor semnificative ale piețelor cheie precum Italia (+24,9%) și Germania (+16,1%). Acest lucru a dus la un total de 3,7 milioane de unități vândute, o creștere cu 10,6% față de anul precedent. În ciuda menținerii liderului cu o cotă de piață de 35,3% pe tot parcursul anului 2023, mașinile pe benzină au înregistrat o ușoară scădere de la 36,4% în 2022”, susține ACEA.

Decarbonizarea transportului, o țintă imposibilă

Un raport al agenției germane de mediu a estimat că Germania va depăși nivelul de emisii stabilit drept obiectiv pentru 2030 prevăzut pentru sectorul transporturilor de Regulamentul privind partajarea eforturilor (stabilit la 85 de milioane de tone de CO₂) cu 41 de milioane de tone de CO₂, și anume cu 50 %, arată Curtea de Conturi Europeană. Conform agenției, stabilirea la -30 %, în loc de -15 %, a obiectivului UE pentru perioada 2025-2029 de reducere a emisiilor de CO₂, în temeiul Regulamentului UE privind emisiile de CO₂ generate de autoturisme, ar ajuta Germania să îndeplinească obiectivul național de reducere a acestor emisii din sectorul transporturilor. În Olanda, opinia autorităților este că țară ar putea să își reducă emisiile de CO₂ din sectorul transporturilor cu 25-46 % în perioada 2019-2030, ceea ce tot nu ar fi suficient pentru a atinge obiectivul de reducere de 55 %.

author avatar
Radu Jacotă Redactor