Unii spun că Brexit este un dezastru pentru că a tăiat o parte importantă din creșterea economică a Regatului Unit. Dar se pare că există un elefant proverbial foarte mare care stă în calea acestei teze.
Nici vecinii din UE nu s-au descurcat mai bine: în timp ce economia britanică a crescut cu 0,7 % în primul trimestru al acestui an, urmată de o creștere de 0,5 % în al doilea trimestru, economia franceză a reușit doar 0,3 % și 0,2 %.
Germania este țara care continuă să surprindă cel mai mult în sens negativ, comentează The Spectator. Economia germană s-a contractat în patru din ultimele șapte trimestre, evitând definiția tehnică a unei recesiuni doar datorită faptului că nu a înregistrat până acum două trimestre consecutive de contracție.
Dezindustrializare cu întârziere
Lucrurile nu arată prea bine nici în viitorul apropiat. Guvernul de la Berlin tocmai și-a retrogradat așteptările. Previziunile anterioare privind o creștere de 0,3 % în cursul acestui an au fost reduse acum la zero. Germania a fost, desigur, afectată în mod deosebit de războiul din Ucraina, datorită dependenței sale de gazul rusesc.
Angela Merkel a făcut o greșeală de calcul fatală, continuând această dependență chiar și după ce armata lui Putin invadat Crimeea în 2014.
Totuși, economia germană are probleme încă dinaintea celei de-a doua invazii ruse în Ucraina și, de asemenea, înainte de Covid.
Puternica industrie auto a atins apogeul în 2015; în prezent, numărul de mașini reprezintă doar două treimi din ceea ce se producea atunci. Volkswagen a anunțat ceea ce ar fi fost odată de neconceput: își propune să închidă fabrici în Germania.
Germania a trecut – cu întârziere de un deceniu – prin același proces de dezindustrializare prin care au trecut deja și alte țări vest-europene, pe măsură ce producția este transferată în regiuni cu costuri mai mici.
De fapt, acest proces pare să se întâmple într-un ritm mai rapid decât în Marea Britanie, stimulat de obiectivul net zero al Germaniei pentru 2045. În 2022, un alt gigant industrial german, BASF, a anunțat că nu mai are sens să investească în Europa și va construi în schimb o fabrică în valoare de miliarde de euro în China, invocând drept motiv costurile energiei.
O criză germană este întotdeauna o criză eureopeană
Industria germană mai are încă mult de pierdut. Sectoarele prelucrătoare reprezintă în prezent 26,6 % din economie, aproape de trei ori mai mult decât Marea Britanie (9,3 %). Atunci când se vor închide, vor antrena cu ele comunități întregi. Numărul mare de șomeri înseamnă un impuls pentru politicile anti-sistem, extrema dreaptă germană câștigă deja teren.
Marea epocă a „Made in Germany” – excelența în producție și inginerie – se apropie de sfârșit. Iar o criză germană este întotdeauna o criză europeană.
Ati mutat productia din Europa in India si China si acum va mirati ca ati ajuns in urma lor economic si tehnologic? Ca trebuie sa importati de acolo absolut tot? Cu forta de munca a Europei care ramane somera ce faceti? Au mai adus si milioane de imigranti din Asia si Africa in Europa!! Tot ca sa -i plateasca putin! Asa au facut cu Romania ,au inchis toate fabricile! Si au emigrat 8 milioane de romani!
MADE in GERMANY a fost acum 30-40 de ani, acuma avem MEDE in CHINA dar cu un LOGO-GERMAN, cum ar fii logo de la VW-AUDI-MERCEDES-BMW, si altele. Pana si renumita firma de ( petro-chimie) BASF din LUDWIGSHAFEN-GERMANIA, face numai cercetare, restul, adica productia de masa, in CHINA,( costurile de productie, reduse ) dar toate produsele care ajung pe piata de desfacere au un LOGO…BASF-GERMANY. si pe undeva intr-un colt al eticheteti apare scris micut…MADE in CHINA…….BINGO!