Unii spun că Brexit este un dezastru pentru că a tăiat o parte importantă din creșterea economică a Regatului Unit. Dar se pare că există un elefant proverbial foarte mare care stă în calea acestei teze.
Nici vecinii din UE nu s-au descurcat mai bine: în timp ce economia britanică a crescut cu 0,7 % în primul trimestru al acestui an, urmată de o creștere de 0,5 % în al doilea trimestru, economia franceză a reușit doar 0,3 % și 0,2 %.
Germania este țara care continuă să surprindă cel mai mult în sens negativ, comentează The Spectator. Economia germană s-a contractat în patru din ultimele șapte trimestre, evitând definiția tehnică a unei recesiuni doar datorită faptului că nu a înregistrat până acum două trimestre consecutive de contracție.
Dezindustrializare cu întârziere
Lucrurile nu arată prea bine nici în viitorul apropiat. Guvernul de la Berlin tocmai și-a retrogradat așteptările. Previziunile anterioare privind o creștere de 0,3 % în cursul acestui an au fost reduse acum la zero. Germania a fost, desigur, afectată în mod deosebit de războiul din Ucraina, datorită dependenței sale de gazul rusesc.
Angela Merkel a făcut o greșeală de calcul fatală, continuând această dependență chiar și după ce armata lui Putin invadat Crimeea în 2014.
Totuși, economia germană are probleme încă dinaintea celei de-a doua invazii ruse în Ucraina și, de asemenea, înainte de Covid.
Puternica industrie auto a atins apogeul în 2015; în prezent, numărul de mașini reprezintă doar două treimi din ceea ce se producea atunci. Volkswagen a anunțat ceea ce ar fi fost odată de neconceput: își propune să închidă fabrici în Germania.
Germania a trecut – cu întârziere de un deceniu – prin același proces de dezindustrializare prin care au trecut deja și alte țări vest-europene, pe măsură ce producția este transferată în regiuni cu costuri mai mici.
De fapt, acest proces pare să se întâmple într-un ritm mai rapid decât în Marea Britanie, stimulat de obiectivul net zero al Germaniei pentru 2045. În 2022, un alt gigant industrial german, BASF, a anunțat că nu mai are sens să investească în Europa și va construi în schimb o fabrică în valoare de miliarde de euro în China, invocând drept motiv costurile energiei.
O criză germană este întotdeauna o criză eureopeană
Industria germană mai are încă mult de pierdut. Sectoarele prelucrătoare reprezintă în prezent 26,6 % din economie, aproape de trei ori mai mult decât Marea Britanie (9,3 %). Atunci când se vor închide, vor antrena cu ele comunități întregi. Numărul mare de șomeri înseamnă un impuls pentru politicile anti-sistem, extrema dreaptă germană câștigă deja teren.
Marea epocă a „Made in Germany” – excelența în producție și inginerie – se apropie de sfârșit. Iar o criză germană este întotdeauna o criză europeană.