Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) atrage atenția că oprirea tranzitului gazelor rusești prin Ucraina va conduce la o majorare a prețurilor în 2025. După sabotarea conductelor Nord Stream, cele mai multe dintre statele UE au devenit dependente de GNL (gazele naturale lichefiate), care s-au dovedit insuficiente în primul rând din cauza infrastructurii deficitare. În plus, tarifele de transport au crescut excesiv, fiecare țară a Uniunii încercând să obțină cât mai mulți bani din transportul gazelor.
Cele mai multe importuri de gaze naturale se mai fac în UE din Norvegia (20.5%) și din Rusia (8,6%) și foarte puțin din Marea Britanie, Algeria, Libia și Azerbaijan. În rest, Uniunea Europeană a devenit dependentă de GNL (gaze natural lichefiate), mult mai scumpe din cauza prelucrării și a transportului costisitor. În ce privește sursa GNL, marele câștigător al întreruperii aprovizionării prin conducte din Federația Rusă este SUA, care asigură 45% din importurile UE.
În ce privește Rusia, aceasta a asigurat 20% din importurile GNL în Uniune, comparativ cu 14% în 2023. Deși consumul de gaze a scăzut în UE în 2024, Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) atrage atenția că expirarea acordului de tranzit al gazelor rusești prin Ucraina în acest an va împinge Europa Centrală să caute rute alternative de aprovizionare.
Totodată, susține ACER, dacă retragerile de gaze din această iarnă depășesc semnificativ anii precedenți, UE s-ar putea confrunta cu o concurență sporită pe piețele GNL pentru 2025, care va duce la creșterea prețurilor cu ridicata a gazelor. Mai multe proiecte de producție de GNL sunt în construcție, însă noi volume majore de GNL sunt așteptate abia din 2026, potrivit ACER.
Concurență pe tarife de transport
Tarifele de transport de gaze au crescut în unele țări ale UE, fiind așteptate mai multe creșteri ale tarifelor pe termen scurt, ceea ce justifică monitorizarea efectelor modificărilor tarifare asupra comerțului transfrontalier și integrării pieței, semnalează ACER. Costurile de transport transfrontalier în UE au crescut cu aproximativ 40% din 2021 în medie, dublu față de rata inflației.
De asemenea, recentele actualizări ale metodologiilor tarifare vor avea ca rezultat creșteri suplimentare ale tarifelor, în timp ce, în general, mai mulți factori pot continua să conducă această tendință ascendentă. Printre cauzele majorării tarifelor se numără scăderea substanțială a cererii din UE, de peste 25% din 2021 până în prezent, ceea ce duce la o scădere încrucișată a fluxurilor de gaze de frontieră, expirarea treptată a contractelor de capacitate nereînnoite integral, precum și schimbarea strategiilor de rezervare, care acordă mai multă importanță produselor pe termen mai scurt. Pe de altă parte, companiile și-au accelerat recuperarea veniturilor, în așteptarea unui declin potențial mai accentuat al cererii, iar unele state, cum ar fi Germania, au adăugat și alte taxe la transport.
Care pe care
Tarifele de transport al gazelor vor juca un rol din ce în ce mai important în funcționarea pieței interne de gaze a UE în următorii ani, susținând sau împiedicând aprovizionarea cu gaze din anumite surse, cu impact mai mare în facturile consumatorilor finali, mai arată ACER. ”În viitor, evoluția tarifului la gaze va fi afectată de evoluția cererii, deprecierea activelor și ambițiile de decarbonizare. Pe fondul scăderii consumului final și a eforturilor continue de decarbonizare, se preconizează că utilizarea rețelelor de gaze va scădea în continuare, ceea ce poate crește tarifele. Costurile de transport în creștere și rezultatul cererii mai mici de rezervări de capacitate, dar și inflația mai mare și taxele suplimentare în anumite sisteme vor contribui la creșterea diferențelor prețurilor, afectând convergența acestora”, a precizat ACER.
gazele se vor scumpi pentru statele care n-au aceste resurse.
dar România are suficiente resurse de gaze, deci pentru români nu este normal sa se scumpeasca. nici in 2025 si nici in urmatorii 15 ani.
de cand nu mai apar lucruri serioase scrise de tache, national a devenit nesemnificativ si tabloid.
Gazele romanesti unde sunt???
La austrieci!