AcasăEconomieEfectul suspendării Programului Rabla. Creștere explozivă a mașinilor second-hand

Efectul suspendării Programului Rabla. Creștere explozivă a mașinilor second-hand

Românii, prea săraci ca să-și permită autoturisme noi

Suspendarea nejustificată a Programului Rabla a avut un rezultat previzibil: importul de mașini second-hand a explodat. Astfel, în trimestrul II al acestui an, numărul de vehicule folosite aduse din afara țării a crescut cu aproape 15% față de aceeași perioadă a anului 2024, potrivit ultimelor date publicate de Institutul Național de Statistică (INS). În ce privește norma de poluare, cele mai multe vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor și al mărfurilor sunt Euro 4.

Exact ca și în cazul majorării taxelor, care va avea ca efect scăderea încasărilor bugetare, consecința suspendării Programului Rabla, înființat pentru reducerea emisiilor, a fost o explozie a înmatriculărilor noi de mașini second-hand. Culmea este că finanțarea pentru acest program era asigurată tot din contribuțiile românilor, prin plata certificatelor verzi, însă Guvernul a decis să taie finanțările și să le redirecționeze către o destinație necunoscută încă. Potrivit INS, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 1,9% în trimestrul II 2025 faţă de trimestrul II 2024. În trimestrul II 2025, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 8,1% comparativ cu trimestrul II din anul 2024.

Totodată, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a crescut cu 14,9 puncte procentuale față de același trimestru al anului 2024, ajungând la 76,3%. Totalul vehiculelor rutiere pentru transportul pasagerilor a fost, în trimestrul II 2024, de 137.467, din care 54.065 noi, în timp ce în al doilea trimestru din acest an, dintr-un total de 140.029, doar 36.073 au fost vehicule noi. La categoria autoturisme, care a avut și cea mai mare pondere în totalul vehiculelor de pasageri, comparative cu trimestrul II din 2024, când s-au înmatriculat 130.326 de mașini, din care 50.277 noi, în trimestrul II 2025, numărul a fost de 131.211 autoturisme, din care doar 31.128 noi.

Transportul de marfă, în cădere liberă

La autocamioane, prima categorie ca pondere numerică de la vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor, numărul vehiculelor nou înmatriculate în trimestrul II al anului trecut a fost de 15.007, din care 6.492 noi, în timp ce în primele 6 luni ale acestui an, numărul a fost 14.981, din care numai 4.421 noi, semn că și sectorul transportatorilor se clatină puternic. În trimestrul II 2025, comparativ cu trimestrul II al anului 2024, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze și microbuze cu 46,6%, la categoria mopede ṣi motociclete cu 21,1% ṣi la categoria autoturisme cu 0,7%.

În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creṣteri la categoria autobuze ṣi microbuze cu 70,7% ṣi la categoria mopede ṣi motociclete cu 25,5% ṣi scădere la categoria autoturisme cu 38,1%. Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creṣteri la categoria remorci ṣi semiremorci cu 21,1% ṣi la categoria autotractoare cu 4,5% ṣi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 0,2%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣteri la categoria remorci ṣi semiremorci cu 20,1% ṣi la categoria autotractoare cu 10,1% ṣi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 31,9%. Faţă de trimestrul I 2025, în trimestrul II 2025, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creṣtere cu 3,3% la vehiculele pentru transportul pasagerilor ṣi cu 11,1% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.

Executivul își freacă mâinile

Numai introducerea tarifelor pentru rovinietă în funcție de norma de poluare ar urma să aducă Guvernului sume uriașe, mai ales că vorbim despre un număr de peste 7 milioane de vehicule taxabile. Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului II 2025, în proporție de 64,8%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 9,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.

Mai exact, în România sunt înmatriculate, la total vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor și al mărfurilor, 61.300 vehicule electrice, 1.025.284 mașini non-Euro, 60.186 Euro 1.854.924 Euro 2, 1.638.133 Euro 3, 3.087.717 Euro 4, 1.636.215 Euro 5 și 1.987.984 Euro 6. Dintre acestea, cele mai multe sunt autoturismele, clasamentul normelor de poluare fiind: 53.966 electrice, 1.700.297 Euro 6, 1.387.118 Euro 5, 2.840.466 Euro 4, 1.233.360 Euro 3, 639.444 Euro 2, 19.489 Euro 1 și 785.020 non-Euro. Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 32,8%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 22,0% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 22,9% au fost clasificate Non-Euro.

Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 26,8%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 45,9%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 22,0% au fost clasificate în norma Non-Euro.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
64 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger