Din cauza crizei acute de personal, MApN nu are resurse umane calificate sau specializate în domeniile specifice obiectivelor şi misiunilor, a avertizat Curtea de Conturi, într-un raport de audit efectuat la această instituție. Efectele absenței oamenilor competenți sunt catastrofale, având în vedere gestionarea defectuoasă a miliarde de euro din bani publici. Totodată, în actele ministerului este o bulibășeală totală, pe care nici inspectorii Curții de Conturi nu au reușit să o deslușească.
Încadrarea cu personal de conducere şi personal de execuţie nu asigură la nivelul tuturor unităților subordonate respectarea concordanţei dintre natura posturilor şi competenţele profesionale şi manageriale necesare îndeplinirii sarcinilor salariaţilor și nu servește realizării în condiţii de eficienţă, eficacitate şi economicitate a obiectivelor stabilite, a concluzionat Curtea de Conturi. Din documentele analizate de echipa de audit rezultă faptul că resursele umane sunt insuficiente, precum și faptul că măsurile existente de atragere și retenție pentru resursa umană calificată nu sunt eficiente, corelat cu volumul și complexitatea responsabilităților, cu consecința neasigurării resursei umane specializate și competitive.
Aceste lucruri au condus la creșterea riscului de limitare a capacității de realizare a obiectivelor entității, de apariție a unor erori care nu pot fi prevenite sau înlăturate la timp. Pentru remedierea deficiențelor, Curtea de Conturi a cerut MApN asigurarea unei politici adecvate de personal, în scopul asigurării continuității activității, dezvoltării experienței specialiștilor, dimensionării corespunzătoare a structurilor, identificării și implementării unor soluții care să asigure resurse umane calificate sau specializate în domeniile specifice obiectivelor şi misiunilor. Totodată, Curtea a solicitat întocmirea și implementarea unui plan de acțiune care să asigure la nivelul ministerului respectarea concordanței dintre natura posturilor şi competențele profesionale şi manageriale necesare îndeplinirii sarcinilor salariaților precum și realizarea obiectivelor stabilite în condiții de eficiență, eficacitate şi economicitate.
Risc de diminuare a patrimoniului
Numărul litigiilor aflate pe rolul instanțelor judecătorești, pe zona de patrimoniu imobiliar și derularea contractelor de execuție infrastructură este în creștere, fapt ce impune adaptarea procesului de management al riscurilor, astfel încât să asigure identificarea tuturor surselor posibile de risc şi diminuarea sau eliminarea probabilităţii şi impactului riscurilor, arată Curtea de Conturi. Consecința este creșterea riscului inerent de diminuare a patrimoniului imobiliar sau pagube materiale, precum și creșterea riscului de limitare a capacității de realizare a investițiilor de infrastructură.
Mai mult, Curtea de Conturi nu a reușit să identifice toate activitățile procedurabile, care implică utilizarea și raportarea cheltuielilor din fonduri publice, și a constatat că nu există documente formalizate care să cuprindă riscurile asociate și răspunsul adecvat pentru acestea. Mecanismele de management al riscului proiectate și aplicate la nivelul entități nu au asigurat identificarea riscurilor aferente procesului financiar-contabil, evaluarea, prioritizarea și controlul acestora, fapt confirmat de aspectele semnalate de echipa de audit legate de clasificarea și raportarea necorespunzătoare a unor tranzacții și evenimente.
Sistem informatic depășit
Sistemul informatic al MApN nu este adaptat la volumul și complexitatea activităților derulate, având în vedere creșterea alocărilor bugetare pentru achiziția de echipamente și numărul mare de programe de înzestrare, fiind necesare a fi identificate, analizate și gestionate toate cerințele, la nivelul tuturor structurilor, în scopul optimizării gestionării programelor de înzestrare și satisfacerii nevoilor utilizatorilor în mod optim și eficient.
Programul de contabilitate utilizat nu reprezintă un instrument de lucru eficient și nu permite generarea situațiilor financiare trimestriale și anuale, contrar prevederilor legale, susține Curtea de Conturi. Situaţiile financiare sunt întocmite utilizând formulare realizate în programul de calcul tabelar Microsoft Excel, care permit preluarea automată a datelor, după ce unitățile militare din subordine introduc datele manual pe baza balanţei de verificare, Situației execuției bugetare și Situației creditelor disponibile, generate din aplicația informatică „Contabilitate”, fapt care nu conduce la minimizarea riscurilor susceptibile să afecteze calitatea datelor raportate în situațiile financiare consolidate/centralizate, a mai semnalat Curtea de Conturi.