AcasăEconomieEconomia internetului, amenințată de inteligența artificială

Economia internetului, amenințată de inteligența artificială

Prezentând pentru prima dată un răspuns scris de inteligența artificială la căutările utilizatorilor, Google amenință să pună sub semnul întrebării o parte a modelului economic al internetului

Prezentând pentru prima dată un răspuns scris de inteligența artificială  la căutările utilizatorilor, Google amenință să pună sub semnul întrebării o parte a modelului economic al internetului, în special pentru mass-media, care este deja slăbit.

Legăturile tradiționale către paginile web nu au dispărut, dar cu AI Overviews, prezentate marți, ele sunt relegate în favoarea textului propus de inteligența artificială generativă, al cărui conținut este de natură să satisfacă de unul singur curiozitatea utilizatorilor.

„Acest lucru va avea un impact negativ asupra site-urilor care produc conținut și depind de traficul din motoarele de căutare”, a declarat  Paul Roetzer de la Marketing AI Institute.

Potrivit AFP, unii analiști preconizează că volumul generat de motoarele de căutare tradiționale se va contracta cu 25% până în 2026, odată cu apariția aplicațiilor generative AI.

„Google se confruntă cu o presiune imensă”

Hema Budaraju, de la echipa de căutare a Google, afirmă că, în timpul testelor efectuate pe Overview, site-urile și linkurile evidențiate în răspuns „au primit mai mult trafic” decât în vechea formulă de căutare. „Întrebarea este: cine alege aceste link-uri? Pentru că nu vor fi decât câteva pentru a completa textul generat de AI”.

„Google se confruntă cu o presiune imensă”, susține David Clinch de la compania de consultanță Media Growth Partners.Pentru că „alți jucători au demonstrat deja că inteligența artificială”, care este generativă și răspunde la solicitări în limbajul cotidian, „ar putea să se descurce fără linkuri sau publicitate”, așa cum este cazul ChatGPT.

El consideră că există un decalaj tot mai mare între marii actori de pe internet și cei mai mici, mass-media, întreprinderi și creatori, „care deja nu aveau cu adevărat mijloacele de a-și îmbunătăți clasamentul pe motorul de căutare”.

Reglementarea giganților din domeniul tehnologiei asupra publicității a afectat  multe media de nouă generație – de la BuzzFeed și Vice la The Daily Beast, Quartz și Huffington Post – deoarece vânzarea de spațiu publicitar este principala lor sursă de venit.

Dar a sufocat și publicațiile locale și regionale, care adesea nu reușesc să convertească suficienți cititori în abonați pentru a-și reduce dependența și a-și echilibra conturile.

Doar o mână de titluri de importanță națională sau internațională, precum New York Times și Wall Street Journal, reușesc să supraviețuiască.

Pentru Roetzer, creatorii de conținut, media sau nu, trebuie să „caute să își diversifice” canalele de distribuție și mijloacele de generare a traficului, în special prin intermediul rețelelor sociale, YouTube, TikTok, dar și prin podcasturi.

Cu toate acestea, apariția AI generativă ca interfață de cercetare  primește critici. De la lansarea ChatGPT în noiembrie 2022, s-a vorbit în mod regulat de erori și răspunsuri bizarre din partea chatboților.

Prezentările generale, cum ar fi motorul de căutare Bing de la Microsoft (alimentat de AI sau ChatGPT), vor trebui să își dovedească fiabilitatea.

„Sursele vor conta mai mult ca niciodată”, avertizează Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea publică din New York (CUNY). „Și întrebarea este dacă mass-media își poate pune informațiile la dispoziția acestor sisteme pentru a obține expunere.”

author avatar
Radu Jacotă Redactor