AcasăEconomie„Economia escrocheriei” își găsește nașul

„Economia escrocheriei” își găsește nașul

Inteligența artificială va elimina una dintre cele mai durabile distorsiuni ale capitalismului modern: avantajele informaționale de care se bucură vânzătorii, furnizorii de servicii și intermediarii în detrimentul consumatorilor

Pe măsură ce inteligența artificială devine mainstream, va elimina una dintre cele mai durabile distorsiuni ale capitalismului modern: avantajele informaționale de care se bucură vânzătorii, furnizorii de servicii și intermediarii în detrimentul consumatorilor. „Economia escrocheriei”, unde firmele profită de opacitate, confuzie sau inerție, își găsește nașul.

Internetul a făcut mai dificilă înșelarea clienților. Cu ajutorul furnizorilor de date despre vehicule, cumpărătorii pot verifica istoricul și defecțiunile. Aplicațiile de recenzii trimit turiștii la restaurante care oferă prețuri decente.

Experții au avut tendința să se concentreze asupra costurilor asimetriilor informaționale de la caz la caz. În 2012, Susan Woodward, de la firma de consultanță Sand Hill Econometrics, și Robert Hall de la Universitatea Stanford au descoperit că debitorii ipotecari pierdeau de obicei cel puțin 1.000 de dolari pentru că nu comparau suficient ofertele, relatează The Economist.

Un studiu comandat de guvernul britanic în 2024 a estimat că cetățenii au pierdut echivalentul a 2,5% din PIB pe an din cauza achiziționării de bunuri și servicii ”inacceptabil de slabe”.

Startup-urile tehnologice pot oferi o imagine a viitorului. CarEdge folosește un asistent IA  pentru a negocia cu dealerii prețurile și condițiile automobilelor. „Noul stereotip este că generația Z nu va cumpăra o mașină fără a verifica mai întâi contractul prin ChatGPT”, notează Financial Dystopia, un cont popular pe X.

Pruvo monitorizează rezervările hoteliere rambursabile, refăcându-le automat atunci când tariful scade. Consumatorii foloses chatbot-uri pentru a obține despăgubiri.

Iar modelele lingvistice generaliste(LMM) sunt deja utile: peste jumătate dintre consumatori au folosit sau ar folosi inteligența artificială pentru a răspunde la o întrebare juridică, potrivit unui sondaj realizat de firma de software Clio. Ryan Shea și colegii săi de la Universitatea Columbia au constatat că utilizatorii care interacționează cu un model de IA „și-au îmbunătățit semnificativ performanța în negocieri”.

Furnizorii și comercianții cu amănuntul vor riposta probabil cu propriile instrumente de IA. Companiile lucrează la „optimizarea motorului generativ”, ceea ce ar putea duce la chatboți care să difuzeze informații favorabile produsului sau serviciului lor.

În timp, multe piețe ar putea avea nevoie de arbitri IA în care ambele părți sunt de acord să respecte decizia unui bot imparțial terț. Oricum, pare destul de limpede că zilele consumatorului lipsit de informație s-au terminat definitiv.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
71 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img