AcasăEconomieE oficial. Olandezii au acaparat comerțul alimentar din România

E oficial. Olandezii au acaparat comerțul alimentar din România

”Îngrijorarea” Consiliului Concurenței referitoare la ”înghițirea” magazinelor Profi de către olandezii de la Mega Image s-a stins foarte repede. Astfel, după un simulacru de condiționări, comerțul alimentar din România a fost acaparat într-o proporție covârșitoare de afaceriștii din Olanda. Mai exact, din marea tranzacție care a adăugat 1.654 de magazine lanțului Mega Image, care avea dela 969 unități, compania va fi obligată să concesioneze doar 87, pentru a nu reduce posibilitățile de alegere ale consumatorilor, susține Consiliul Concurenței.

Bogdan Chirițoiu președintele Consiliului Concurenței și a dat binecuvântarea Profi devine Mega Image

După ce a deplâns soarta consumatorilor din România, amenințați de o reducere drastică a concurenței din piața retailului alimentar, Consiliul Concurenței și-a revenit foarte repede și a aprobat cea mai mare tranzacție în rândul multinaționalelor. Astfel, olandezii de la Mega Image au cumpărat toate cele 1.654 de magazine din lanțul Profi, dând o lovitură grea clienților captivi.

Când și-a manifestat îngrijorarea referitoare la tranzacția prin care prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L., Consiliul Concurenței vorbea despre piețele locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea putând conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare. De asemenea, tranzacția ar putea genera efecte negative asupra activității unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare și, pe de altă parte, consolidarea poziției Mega Image pe piața de achiziții. Atât de îngrijorat a fost Consiliul Concurenței încât a cerut Comisiei Europene să-i transfere analiza acestui caz, evident, ca să o rezolve cum s-a dovedit că știe mai bine.

”Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piața românească este cea mai afectată. Este cea mai mare tranzacție pe piața de retail din România și este nevoie de o analiză complexă. De aceea ne consultăm cu autoritățile din alte state membre care au gestionat tranzacții similare, dar vrem să aflăm și punctele de vedere ale celor afectați: producători agricoli și procesatori, concurenți, asociații de consumatori”, declara Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

S-a dus și îngrijorarea

Așa-zisa analiză nu a durat foarte mult timp, astfel că, de luna aceasta, Profi devine Mega Image peste tot în România. Ca să liniștească spiritele, cele neavizate, evident, Consiliul Concurenței a transmis că Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.

Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați.

Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor. În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate, angajându-se să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.

Furnizorii, trimiși în alte părți

Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025. În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență.

De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice îngrijorări ale autorității de concurență. Și asta în condițiile în care Profi deținea 1.654 de magazine în țară în 681 de localități, iar Mega Image, 969 magazine. Comparativ, Kaufland are 171 de magazine în 95 de localități, iar Lidl, 350 magazine.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
11.608 afisari

5 COMENTARII

  1. Dar cu farmaciile Dr.max nu s-a intamplat la fel ?Sunt peste tot, au cumparat farmaciile beladona, punkt si sensiblu.

  2. Traim vremile n care iuda s a multiplicat in atat de multi si in atatea domenii de activitate. Ce secret are acest individ care a tradat pe Hristos de prinde atat de bine la oameni dupa mai bine de 2000 ani ?

  3. Sunteți într-o eroare gravă,grupul DELHEIZE este Belgian nu Olandez,rușine dezinformatorilor

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger