Asociațiile de proprietari ar putea fi obligate să se înscrie în sistemul E-factura, ceea ce înseamnă cheltuieli în plus pentru locatari, având în vedere că va fi necesară angajarea unor contabili și a unor IT-ști. Conducerile ANAF din teritoriu se contrazic reciproc în această problemă și spun că soluția trebuie să vină de la Ministerul Finanțelor. Minister care nu s-a sinchisit până acum să le răspundă asociațiilor de proprietari.
Sistemul E-factura a provocat haos și în rândul asociațiilor de proprietari, în relația lor cu furnizorii de apă, gaze și energie termică. Firmele de distribuție nu știu cum să procedeze acum, mai ales că le este imposibil să introducă datele tehnice în acest sistem. Iar asociațiile de proprietari spun că ele nu fac evaziune și că este un non-sens să mai adaugi povara unor alte cheltuieli pentru locatarii de la bloc.
”Peste 99% dintre asociațiile de proprietari nu au niciun venit. Și totuși, când a fost să aplice legislația cu E-factura, ANAF-urile din teritoriu au început să se contrazică. Unele au spus că asociațiile de proprietari trebuie să se înscrie în E-factura, altele, că nu trebuie. Confuzia vine din faptul că asociațiile primesc facturi de la companiile de utilități, cum sunt cele de distribuție a apei, a energiei termice și a gazelor. Unii reprezentanți ai ANAF ne-au spus să ne adresăm Ministerului Finanțelor, că nici ei nu știu. Noi am încercat în țară să facem fiecare câte o solicitare către Ministerul Finanțelor, să vedem ce răspuns ne dă, dar până acum nu am primit nimic”, ne-a declarat Petru Olariu, prim-vicepreședintele Ligii Habitat și președinte al Federației Asociațiilor de Proprietari Timișoara.
Alte biruri
În București, furnizorii mari au spus că, dacă îi obligă să intre în sistemul E-factura, ei nu pot încărca datele tehnice, ne spun reprezentanții asociațiilor de proprietari. Și asta pentru că în programul E-factura nu se pot încărca date referitoare la consumul defalcat pe fiecare scară a asociației, de exemplu.
”Ar fi trebuit să lase furnizorii să ne trimită facturile fizic, cu toate datele, că noi nu suntem operatori economici. Ei spun că nu cresc costurile la E-factura. Dar, lăsând la o parte cheltuielile cu semnătura electronică, sau cu împuternicirea la notar, personalul care lucrează trebuie să aibă o pregătire specifică. Până acum un economist se mai descurca, dar acum îți trebuie și un informatician ca să se descurce în sistemul E-factura. O femeie de serviciu, care este obligată să aibă PFA, va trebui să plătească și sănătatea, nu numai impozit. Iar peste asta, PFA-ul trebuie să-și angajeze un economist și un IT-ist care să se ocupe de E-factura cu asociația de proprietari. Contabilii nu se descurcă cu E-factura, pentru că este foarte complicat și pentru ei”, ne-a mai precizat prim-vicepreședintele Ligii Habitat, Petru Olariu.
Ministerul Finanțelor nu are răspuns
Într-o adresă trimisă Ministerului Finanțelor, asociațiile de proprietari au transmis că nu desfăşoară activităţi economice, nu sunt plătitoare de impozit pe venit şi nici nu sunt plătitoare de TVA.
”Vă solicităm acest ajutor pentru asociaţiile de proprietari, întrucât în legislaţie nu am găsit nici o prevedere care să includă şi asociaţiile de proprietari în sistemul E-factura, iar răspunsurile primite de la instituţiile ANAF din ţară sunt contradictorii. Asociaţiile de proprietari nu reprezintă un risc din punct de vedere al evaziunii fiscale, un număr infim prestează servicii/emit facturi (publicitate, spații antene etc), mult sub 1%, iar cuprinderea lor în sistemul E-factura, doar pentru primirea facturilor de la energie, apa, canal, salubrizare (etc), care nu constituie activitate economică, ar creşte foarte mult cheltuielile de întreţinere, mai ales că majoritatea lor nu au în dotare calculatoare, imprimante, internet şi nici personal care se ştie să lucreze cu acest sistem”, se arată în documentul adresat Ministerului Finanțelor. Mai mult, reprezentanții asociațiilor de proprietari atrag atenția că starea imobilelor din România este precară, iar în loc să se mobilizeze toate resursele pentru reabilitarea lor, acum se doreşte obligarea la cheltuieli suplimentare, care nu sunt necesare.