Din ianuarie până în septembrie 2024, vânzările de mașini electrice în Germania au scăzut cu aproape 30% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele oficiale. Fenomenul nu are legătură neapărat cu anularea subvențiilor, având în vedere că, potrivit unui studiu făcut de sectorul asigurărilor din această țară, o treime din proprietarii de mașini electrice se întorc la mașinile cu combustie. Și în România achiziția de mașini electrice înregistrează o scădere abruptă, în timp ce vânzările de autoturisme diesel sunt în creștere.
Mașinile electrice pierd teren chiar în patria automobilelor, Germania, care respinge din ce în ce mai agresiv ideea vehiculelor cu baterii. Din ianuarie până în septembrie 2024, vânzările vehicuelelor electrice au scăzut cu 28,6% în această țară, dintr-un total de mașini noi cumpărate de 2.116.074, doar 276.390 fiind electrice.
Per total, vânzările de autoturisme noi au scăzut în Germania cu 1% în această perioadă, cu creșteri de 2,7% la benzină și de 1,3% la diesel. La nivelul UE, scăderea achizițiilor de mașini electrice a fost de -5,8%, astfel că dintr-un total de 7.989.776 vehicule vândute, doar 1.047.869 erau electrice. Scăderi importante la vânzările de mașini electrice s-au mai înregistrat în România, -37,3%, Letonia, -35,7%, Finlanda, -31,4% și Irlanda, -25,8%. În România s-au vândut doar puțin peste 7.000 de vehicule electrice în primele 9 luni ale acestui an, iar vânzările autoturismelor pe benzină au scăzut cu -4,1%.
În schimb, s-au înregistrat creșteri spectaculoase ale vânzărilor mașinilor diesel, cu 20,9%. Creșteri la vânzările vehiculelor diesel s-au mai raportat în Bulgaria, cu 29,1%, de departe pe primul loc, în Estonia, cu 17,9%, și în Slovenia, cu 14,5%. Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) atrage atenția că în septembrie 2024 înmatriculările de mașini noi din UE și-au continuat traiectoria descendentă (-6,1%) cu rezultate negative pe trei dintre cele patru piețe majore ale regiunii: Franța (-11,1%) și Italia (-10,7%), Germania (-7%).
Volumul pieței s-a micșorat
În primele nouă luni ale acestui an 2024, înmatriculările de mașini noi au rămas stabile (+0,6%) și aproape au ajuns 8 milioane de unități. Spania (+4,7%) și Italia (+2,1%) au înregistrat performanțe pozitive, în timp ce piețele auto franceze și germane au scăzut (-1,8%, respectiv -1%),a arată ACEA. Înmatriculările de mașini electrice cu baterie au crescut cu 9,8% la 139.702 de unități în septembrie 2024. Cu toate acestea, volumul pieței până în prezent a fost încă cu 5,8% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut, cu cota totală de piață scăzând la 13,1% de la 14%, determinată de o scăderea substanțială din Germania.
Înmatriculările hibrid-electrice au crescut în septembrie, cu 12,5%, iar cota de piață se situează la 32,8%, în creștere față de 27,4% în septembrie 2023, depășind benzina. În septembrie 2024, vânzările de mașini pe benzină au scăzut cu 17,9%, toate cele patru piețe cheie înregistrând scăderi cu două cifre: Franța (-31,9%), Italia (-23,3%), Germania (-15,2%) și Spania (-10,7%). Mașinile pe benzină reprezintă acum 29,8% din piață, în scădere de la 34% în aceeași lună anul trecut. Piața auto diesel a înregistrat o scădere de 23,5%, rezultând o cotă de 10,4% din piața în septembrie anul trecut. În general, scăderi au fost observate pe două treimi din piețele UE, mai precizează ACEA.
S-au convins
Potrivit unui studiu al unei companii de asigurări din Germania, citat de piataauto.md, 34% din proprietarii de maşini electrice din această țară revin la modelele cu combustie în momentul când ajung să cumpere următoarea maşină. De cealaltă parte, doar 3,9% din proprietarii de maşini cu combustie schimbă tipul de propulsie cu unul electric în momentul când ajung la următorul model cumpărat. Studiul menţionează că doar cu un an în urmă, această cifră era de 6,2%, iar cifre de 3,9% n-au existat din 2021 încoace.
Această scădere drastică poate indica o problemă mult mai profundă de acceptanţă a acestui tip de propulsie printre şoferii germani, cu o posibilă problemă la alinierea lui la stilul de exploatare a maşinilor în Germania, cu multe călătorii pe autostrăzi de mare viteză, unde şi cele mai compacte maşini circulă uneori cu 150-180 km/h. În aceste condiţii maşinile electrice consumă foarte mult şi autonomia lor scade drastic, ceea ce înseamnă că e nevoie de alimentări mai frecvente, care sunt scumpe pe autostrăzi, iar timpul petrecut acolo anulează beneficiul timpului economisit datorită vitezei mai mari cu care s-a circulat, mai notează piataauto.md.