AcasăEconomieDincolo de Suez. Ce se întâmplă cu industria petrolieră mondială

Dincolo de Suez. Ce se întâmplă cu industria petrolieră mondială

Impactul perturbărilor geopolitice asupra transportului maritim de țiței

Într-o întorsătură neașteptată a evenimentelor, superpetrolierul Grand Bonanza a pornit într-o călătorie deosebită în ianuarie 2024, ocolind Marea Roșie pentru a livra 1,8 milioane de barili de țiței Abu Dhabi în Franța. Această decizie strategică, menită să evite Marea Roșie din cauza riscurilor sporite reprezentate de forțele Houthi din Yemen, semnifică provocările tot mai mari cu care se confruntă industria petrolieră globală.

Călătoria prelungită de 40 de zile în jurul Africii are un cost semnificativ – 5,7 milioane de dolari –  cu aproape 80% mai mult decât ruta tradițională prin Canalul Suez, ceea ce o face să fie o dovadă a impactului de amploare al perturbărilor geopolitice asupra transportului maritim de petrol.

Rolul crucial jucat de Canalul Suez în comerțul mondial se datorează funcției sale de legătură vitală între rutele comerciale dintre Orientul Îndepărtat și Europa de Nord, precum și cele dintre Asia/Subcontinentul indian și Europa/America, alături de rețelele comerciale care leagă Orientul Mijlociu de Europa.

Cu toate acestea, ING estimează că aproximativ 12% din petrolul transportat pe mare la nivel mondial traversează Marea Roșie, însoțit de cantități substanțiale de produse rafinate.

Conform American Journal of Transportation, aproximativ 15,5 milioane de tone de gaz natural lichefiat (GNL) au trecut, de asemenea, prin această rută în 2023.

Companiile de transport maritim, precum Maersk și Hapag-Lloyd, au întrerupt deja cursele prin regiunea perturbată, iar orice măsuri suplimentare ar putea duce la întreruperi ale aprovizionării cu petrol și GNL pentru diverse regiuni la nivel global în lunile următoare. Acest lucru ar putea duce, în consecință, la o creștere a prețurilor la energie.

Impactul nu se limitează doar la petrol și energie. Lanțuri de magazine importante din Regatul Unit și din Europa, printre care Tesco, Primark, IKEA și Next, au avertizat cu privire la posibile întârzieri în ceea ce privește disponibilitatea produselor și la o creștere a costurilor din cauza întreruperilor.

Creșterea costurilor atât pentru energie, cât și pentru diverse produse ar putea declanșa o escaladare a inflației în numeroase țări, determinând băncile centrale să amâne reducerea ratelor dobânzilor.

Producătorii și comercianții de energie se confruntă cu dilema prețurilor mai mari pentru călătoriile prelungite în jurul Capului Bunei Speranțe, folosind petroliere mai mari pentru a gestiona costurile și a reduce riscurile.

Pe de altă parte, cumpărătorii își afirmă cererile de reduceri pentru a compensa taxele de transport ridicate și primele de risc. Acest peisaj în schimbare determină o reevaluare a rutelor de transport maritim, a punctelor de realimentare și a vitezelor de croazieră, ceea ce duce la creșterea consumului de combustibil.

Stefano Grasso, manager de portofoliu la 8VantEdge din Singapore, subliniază potențialul unei creșteri semnificative a costului țițeiului livrat, cu excepția cazului în care întreruperile din Marea Roșie se vor atenua rapid.

Implicațiile sunt deosebit de pronunțate pentru rafinăriile europene, care se confruntă cu creșterea timpilor de transport maritim, costuri mai mari și o ofertă mai restrânsă de petroliere.

Totuși, rafinăriile americane găsesc o parte bună a lucrurilor, deoarece pot redirecționa produsele petroliere către Europa, înlocuind aprovizionarea din Orientul Mijlociu, la fel ca în cazul schimbării strategice privind aprovizionarea cu gaze naturale după războiul din Ucraina.

Atacurile recente din Marea Roșie reprezintă atât o amenințare, cât și o oportunitate, după cum remarcă Mukesh Sahdev, șeful departamentului de tranzacționare a petrolului la compania de consultanță Rystad Energy.

Dihotomia este evidentă în diviziunea est-vest care apare pe piață. Rafinăriile europene care achiziționează petrolul irakian de la Basrah se confruntă cu o creștere a costurilor de import, ceea ce reduce cererea în primul trimestru. Închirierea de nave Suezmax pentru petrolul irakian către rafinăriile din Mediterana devine mai scumpă, cu costuri de transport crescute și rate de asigurare triplate.

Devierea a cel puțin 70 de petroliere prin Capul Bunei Speranțe de la debutul atacurilor conduse de SUA, la 12 ianuarie, semnalează o schimbare de paradigmă în ceea ce privește rutele de transport maritim. Escaladarea tensiunilor dintre Houthi și forțele americane sporește și mai mult incertitudinile, determinând și mai multe devieri.

Creșterea costurilor de transport și de asigurare limitează transporturile de motorină și combustibil pentru avioane din Asia și Orientul Mijlociu către Europa.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
757 afisari

2 COMENTARII

  1. De ce nu trimite Egiptul 2 milioane de soldati in nisipurile din Yemen sa faca curatenie generala acolo starpind samanta celor ce provoaca acest haos provocand Egiptului pagube de multe miliarde anual prin blocarea Canalului Suez ?????

Comments are closed.