AcasăEconomieDebandadă totală la construcția autostrăzilor. Alunecările de teren au contrazis expertizele

Debandadă totală la construcția autostrăzilor. Alunecările de teren au contrazis expertizele

Am scăpat de gândacii protejați de activiștii de mediu și am dat de probleme mioritice

Guvernul a fost nevoit să ceară prelungirea cu un an a termenelor de finalizare a autostrăzilor, a cărei cofinanțare aferentă PNRR a fost asigurată prin împrumuturi de la Banca Europeană de Investiții. Motivele întârzierilor sunt stupefiante, invocându-se alunecări de teren care contraziceau expertiza, modificări ale proiectelor în timpul execuției, precum și identificarea unor utilități amplasate pe traseul autostrăzii despre care nu se știa nimic. 

Guvernul a solicitat Băncii Europene de Investiții o prelungire cu un an a termenelor de execuție pentru două autostrăzi, a căror cofinanțare aferentă PNRR era asigurată prin 3 împrumuturi. La baza disponibilizării sumelor din cele trei împrumuturi stă realizarea a două proiecte, secțiuni din autostrăzile A3 și A7, care ar fi trebuit finalizate în anul 2025. Potrivit justificărilor trimise la Banca Europeană de Investiții de către Ministerul Finanțelor, pe parcursul implementării celor două investiții au fost întâmpinate o serie de dificultăți.

Pentru contractul „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunile Nădășelu – Mihăiești și Mihăiești – Zimbor”, la etapa Proiect tehnic de execuție (PTE) a rezultat că, din punct de vedere geologic, masivele de pământ prezintă eterogenitate litologică, atât pe direcție orizontală, cât și pe direcție verticală, lucru observat în forajele geotehnice.

”În ciuda respectării tuturor reglementărilor tehnice aplicabile în vigoare, a cerințelor unei proiectări prudente și a faptului că soluțiile de consolidare din Proiectul tehnic de execuție reprezintă maximul de soluție tehnică pentru stabilizarea versanților, în data de 06.09.2021, s-au produs importante alunecări de teren, cu deplasarea masivului de pământ și evoluții accelerate”, susține Ministerul Finanțelor. Astfel, antreprenorul a sistat lucrările, s-a efectuat o expertiză și s-a decis devierea traseului pentru a se evita zona cu risc de alunecări.

Au luat-o de la capăt

Ca urmare a modificărilor aduse proiectului Autostrada Braşov – Oradea, Sector Ogra – Borş, subsecţiunea 3A2 (Nădăşelu-Mihăieşti), în urma devierii traseului, a devenit necesară revizuirea Acordului de mediu. În plus, au mai survenit o serie de întârzieri pe parcursul procedurilor de expropriere, precum și ale celor de scoaterea din fond forestier și defrișare a suprafețelor de pădure intersectate de amplasamentul autostrăzii. Totodată, s-au înregistrat întârzieri la predarea amplasamentului de către beneficiar, precum și din cauza condițiilor meteo adverse acceptate de supervizor în determinările intermediare, fiind avută în vedere necesitatea decalării tipurilor de lucrări ce nu pot fi executate în perioada rece, în conformitate cu prevederile legislației și normativelor în vigoare. În consecință, termenul estimat în prezent pentru finalizarea lucrărilor de execuție aferente secțiunii de autostradă A3 între localităţile Nadăşelu şi Poarta Sălajului este trimestrul IV 2026.

Țeapă de la furnizorii de utilități

În ce privește autostrada A7, prelungirea duratei de execuție a lucrărilor a fost necesară ca urmare a identificării în amplasament a unor utilități noi, ulterior semnării contractelor de execuție a lucrărilor, arată Ministerul Finanțelor. Deținătorii acestor utilități nu au menționat existența lor în avizele emise la faza studiului de fezabilitate, astfel că acestea nu au fost luate în considerare în momentul elaborării ofertelor. Din acest motiv, antreprenorul a fost nevoit să întocmească documentații tehnice pentru relocare, a obținut avize/acorduri din partea

deținătorilor acestor utilități și a executat lucrările necesare relocării utilităților. Potrivit Ministerului Finanțelor, un alt motiv care a contribuit la necesitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectului l-a constituit necesitatea îmbunătățirii materialului de umplutură din gropile de împrumut, întrucât materialul prevăzut pentru execuția proiectului, prezent în gropile identificate inițial, s-a dovedit a fi inadecvat din punct de vedere calitativ, dar și insuficient din punct de vedere cantitativ pentru nevoile proiectului. De asemenea, au fost identificate situri arheologice suplimentare celor identificate în cadrul studiului de fezabilitate, iar complexitatea sitului arheologic Conduratu a fost deosebită.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
152 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

spot_img