AcasăEconomieDe ce prețurile biletelor de avion vor rămâne ridicate pentru mai mulți...

De ce prețurile biletelor de avion vor rămâne ridicate pentru mai mulți ani

Costurile operaționale mai mari ale companiilor aeriene, utilizarea combustibililor scumpi, presiunile inflaționiste și blocajele din lanțul de aprovizionare sunt susceptibile de a menține tarifele ridicate

Tarifele aeriene, care au crescut vertiginos în timpul boom-ului de călătorie post-pandemic, vor rămâne ridicate în 2024 și pentru mai mulți ani, potrivit analiștilor și directorilor din industrie.

Costurile operaționale mai mari ale companiilor aeriene, utilizarea combustibililor de aviație sustenabili și scumpi, presiunile inflaționiste, tensiunile geopolitice și blocajele din lanțul de aprovizionare sunt susceptibile de a menține tarifele ridicate.

„Este posibil ca anumite rute și regiuni să înregistreze tarife mai mari din cauza creșterii cererii de călătorie, a capacității limitate sau a instabilității geopolitice”, a declarat pentru The National Linus Bauer, fondator și director general al Bauer Aviation Advisory.

Companiile aeriene se confruntă cu o factură de mai multe trilioane de dolari pentru a-și decarboniza operațiunile. Pentru ca industria aviatică mondială să atingă obiectivul de zero emisii nete până în 2050, ar putea fi nevoie de investiții de capital în valoare de 5.100 de miliarde de dolari, cea mai mare parte a acestei sume urmând să fie direcționată către producția de combustibili sustenabili și generarea de energie electrică din surse regenerabile, a precizat firma de consultanță McKinsey & Company.

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) preconizează că, în 2050, combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF) va reprezenta 65% din reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

Cu toate acestea, SAF, ca parte a întregii producții de combustibil regenerabil, va crește doar de la 3% în acest an la 6% în 2024. Aviația are nevoie ca între 25% și 30% din capacitatea de producție de combustibil regenerabil să fie alocată pentru SAF.

SAF este de  trei ori mai scump decât combustibilul convențional pentru avioane, iar companiile aeriene vor transfera în mod inevitabil o parte din acest cost suplimentar asupra pasagerilor.

Industria aviatică a consumat 500.000 de tone de SAF la un preț de 2.500 de dolari pe tonă (sau de 2,8 ori mai mare decât prețul combustibilului obișnuit), o factură de 756 de milioane de dolari în acest an.

Producția de SAF ar putea crește la 0,53% din consumul total de combustibil al companiilor aeriene în 2024, adăugând  costuri de 2,4 miliarde de dolari.

Tarifele au crescut pe măsură ce cererea de călătorii a depășit capacitatea de locuri.  Companiile Boeing și Airbus se confruntă cu probleme persistente în lanțul de aprovizionare. Lipsa forței de muncă la subcontractanții lor a redus ritmul de producție.

Industria aviatică a beneficiat de un boom al călătoriilor în acest an și se așteaptă ca cererea să rămână puternică și în 2024.

Potrivit unui sondaj YouGov, realizat în decembrie, la care au participat peste 24.000 de persoane de pe 30 de piețe, 71% dintre respondenți au declarat că plănuiesc să își ia o vacanță în țară sau în străinătate în următoarele 12 luni.

La nivel global, aproximativ 4,7 miliarde de persoane sunt așteptate să călătorească în 2024, un maxim istoric care depășește nivelul pre-pandemic de 4,5 miliarde înregistrat în 2019.

Prețul combustibilului va ajunge la o medie de 113,8 dolari pe baril anul viitor, ceea ce se va traduce într-o factură totală de 281 miliarde de dolari pentru companiile aeriene, reprezentând 31% din toate costurile de operare.

Profiturile companiilor aeriene globale se vor stabiliza în mare parte în 2024: 25,7 miliarde de dolari, cu o marjă de 2,7%, potrivit IATA.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
168 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger