Cauta

De ce consumatorii europeni nu-și deschid portofelele

Oamenii nu mai putere de cumpărare

Pe măsură ce restricțiile Covid au fost relaxate, a început războiul Rusia-Ucraina, care a dat startul unei perioade de creștere a prețurilor la energie. Apoi, înăsprirea monetară a lovit puternic veniturile europenilor.

Încrederea consumatorilor a scăzut brusc, iar ratele de economisire au crescut. Cheltuielile ulterioare au constat fie în articole de bază, fie în „turismul de răzbunare” care a susținut redesarea sectorului hotelier și al companiilor aeriene, potrivit Financial Times. Tendințele marjelor de profit ale întreprinderilor au reflectat această schimbare: s-au extins în cazul serviciilor financiare, al băncilor, al companiilor de asigurări și de călătorii, dar s-au contractat pentru sectorul industrial și al bunurilor de consum.

Deși salariile au crescut, consumatorii europeni nu par dornici de cheltuieli. Această reticență se regăsește și în așteptărie dezamăgitoare ale producătorilor și magazinelor privind profitul.

Oamenii nu mai putere de cumpărare

Există un paradox – europenii câștigă mai mult, însă există puține dovezi ale unui consum pe măsură. Ce se întâmplă? Costurile de împrumut ar fi un răspuns. În ciuda primelor reduceri efectuate de Banca Centrală Europeană și de Banca Angliei, ratele dobânzilor rămân ridicate. Rata reală anticipată a dobânzii pe doi ani (după inflație) a trecut de la 4% negativ în 2022 la 1,5% pozitiv în 2023 și rămâne la 0,75% recent.

Consumatorii cu venituri reduse sunt susceptibili să fie mult mai sensibili la aceste rate,  având în vedere expunerile lor la credite de consum și ipotecare. Gospodăriile care  au suficient de norocoase să își fixeze ipoteca sau leasingul auto la o rată scăzută în timpul pandemiei vor trebui acum să se reîmpovăreze treptat. O singură reducere a ratei dobânzii nu ajută prea mult la atenuarea acestor frâne majore asupra venitului disponibil.

Chiar dacă mai multe reduceri ale ratelor vor atenua presiunile, bunurile de valoare vor achiziționate tot prin intermediul împrumuturilor. Prin urmare, este greu de prevăzut o tranziție a consumatorilor europeni către cheltuieli mari.

Criza costului vieții a fost principala preocupare a gospodăriilor din Europa în 2023, conform sondajului ING Consumer Research.

În acest an, inflația a scăzut doar în economiile dezvoltate. Dar asta nu înseamnă ieftinire la raft. Dimpotrivă, aceleași produse devin din ce în ce mai scumpe, iar mulți oameni sunt precauți să-și deschidă portofelele dintr-un motiv evident: nu mai au putere de cumpărare.

Ultimele stiri

  • Plantele Care Vindecă Mintea: 7 Remedii Naturale Pentru Echilibru Emoțional
  • A fost semnat Memorandumul de Înțelegere între JP Srbijagas și SNTGN Transgaz SA – FOTO
  • „Conștient, nu dependent” – Fundația Dan Voiculescu a lansat campania națională antidrog la Școala Gimnazială Nr. 206 din București
  • Cartel Alfa: Nu vom accepta tăieri unilaterale care pun pe umerii angajaților din sectorul public întreaga povară a ajustărilor bugetare
  • BNS intră în stare de alertă față de măsurile Guvernului privind angajații din sectorul public: „La aproape 15 ani de la reforma toxică promovată în 2011 de Guvernul Boc…”
  • „40 de întrebări”-te duci la Rifai om, pleci meme pe TikTok
  • Aviația indiană în… alb și negru!
  • Proiect OUG: Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază, prelungită cu trei luni/Se așteaptă decizia Guvernului
  • Persoanele vulnerabile ar putea primi un TICHET ELECTRONIC de energie, de la 1 iulie. Suma oferită LUNAR ca sprijin
  • Călin Georgescu a ajuns, vineri, la Parchetul General
  • Exit mobile version