Cauta

De ce consumatorii europeni nu-și deschid portofelele

De ce consumatorii europeni nu-și deschid portofelele - Ziarul National

Pe măsură ce restricțiile Covid au fost relaxate, a început războiul Rusia-Ucraina, care a dat startul unei perioade de creștere a prețurilor la energie. Apoi, înăsprirea monetară a lovit puternic veniturile europenilor.

De ce consumatorii europeni nu-și deschid portofelele - Ziarul NationalÎncrederea consumatorilor a scăzut brusc, iar ratele de economisire au crescut. Cheltuielile ulterioare au constat fie în articole de bază, fie în „turismul de răzbunare” care a susținut redesarea sectorului hotelier și al companiilor aeriene, potrivit Financial Times. Tendințele marjelor de profit ale întreprinderilor au reflectat această schimbare: s-au extins în cazul serviciilor financiare, al băncilor, al companiilor de asigurări și de călătorii, dar s-au contractat pentru sectorul industrial și al bunurilor de consum.

Deși salariile au crescut, consumatorii europeni nu par dornici de cheltuieli. Această reticență se regăsește și în așteptărie dezamăgitoare ale producătorilor și magazinelor privind profitul.

Oamenii nu mai putere de cumpărare

Există un paradox – europenii câștigă mai mult, însă există puține dovezi ale unui consum pe măsură. Ce se întâmplă? Costurile de împrumut ar fi un răspuns. În ciuda primelor reduceri efectuate de Banca Centrală Europeană și de Banca Angliei, ratele dobânzilor rămân ridicate. Rata reală anticipată a dobânzii pe doi ani (după inflație) a trecut de la 4% negativ în 2022 la 1,5% pozitiv în 2023 și rămâne la 0,75% recent.

Consumatorii cu venituri reduse sunt susceptibili să fie mult mai sensibili la aceste rate,  având în vedere expunerile lor la credite de consum și ipotecare. Gospodăriile care  au suficient de norocoase să își fixeze ipoteca sau leasingul auto la o rată scăzută în timpul pandemiei vor trebui acum să se reîmpovăreze treptat. O singură reducere a ratei dobânzii nu ajută prea mult la atenuarea acestor frâne majore asupra venitului disponibil.

Chiar dacă mai multe reduceri ale ratelor vor atenua presiunile, bunurile de valoare vor achiziționate tot prin intermediul împrumuturilor. Prin urmare, este greu de prevăzut o tranziție a consumatorilor europeni către cheltuieli mari.

Criza costului vieții a fost principala preocupare a gospodăriilor din Europa în 2023, conform sondajului ING Consumer Research.

În acest an, inflația a scăzut doar în economiile dezvoltate. Dar asta nu înseamnă ieftinire la raft. Dimpotrivă, aceleași produse devin din ce în ce mai scumpe, iar mulți oameni sunt precauți să-și deschidă portofelele dintr-un motiv evident: nu mai au putere de cumpărare.

Ultimele stiri

  • Vehiculele hibride și electrice revitalizează sectorul auto european
  • Cine va câștiga cursa robotaxi de un trilion de dolari?
  • Zona în care grindina cât oul de struţ a lovit puternic. Peste 95.000 de locuințe au rămas fără curent: „Furtuni severe sunt așteptate în continuare”
  • România și războiul, MApN-ul și drona
  • Zeci de mii de bugetari, amenințați că vor fi concediați înainte de Sărbători! Nu vor fi daţi direct afară, dar Guvernul a găsit altă variantă
  • Inspectorii ANAF denunță mascarada controalelor la marii contribuabili. Sunt făcute de ochii lumii
  • UPDATE Explozie puternică la un bloc din Buftea. Sunt patru victime / Risc de prăbușire
  • Reacția periculoasă și dezlănțuită la planul de pace al lui Trump
  • Un român, împuşcat de un alt bărbat, în Austria. Poliţia a demarat o acţiune de amploare şi a descins la uşa atacatorului. Cine era acesta
  • Când vin pensiile în decembrie 2025. Românii au fost anunţaţi ce se va întâmpla „indiferent de modalitatea de plată”
  • Exit mobile version