AcasăEconomieCurtea de Conturi Europeană spulberă fantezia zero emisii. Bateria costă cât o...

Curtea de Conturi Europeană spulberă fantezia zero emisii. Bateria costă cât o mașină normală

Green Deal-ul electric, o utopie. Bateriile mașinilor electrice, mult prea costisitoare

Atâta timp cât bacteria unei mașini electrice costă cam cât o mașină normală, obiectivul zero emisii va fi imposibil de atins, a semnalat Curtea de Conturi Europeană, în contextul în care reducerea emisiilor din transporturi este esențială pentru UE. Instituția avertizează asupra faptului că în ultimii 12 ani emisiile nu au scăzut, dat fiind că autovehiculele au devenit mai grele, cu montarea implicită a unor motoare mai puternice.

Obiectivele Green Deal sau zero emisii până în 2050 sunt imposibil de atins în contextul actual, consideră Curtea de Conturi Europeană. Reducerea sau eliminarea emisiilor provenite de la autoturisme este un element esențial al strategiei Europei privind clima, iar în acest scop trebuie reduse emisiile de dioxid de carbon generate de autoturismele tradiționale cu motor cu ardere internă, să se exploreze opțiuni de combustibili alternativi și să se asigure adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice.

În ultimii ani, Curtea de Conturi Europeană a publicat mai multe rapoarte conexe, în care a concluzionat că prima sarcină nu a fost încă dusă la îndeplinire, cea de-a doua nu pare viabilă pe scară largă (așa cum indică situația în materie de biocombustibili), iar cea de a treia riscă să fie costisitoare atât pentru industria, cât și pentru consumatorii din UE.

”Statele Uniunii Europene au înregistrat progrese în ceea ce privește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar nu în sectorul transporturilor, care este responsabil pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor de astfel de gaze din Europa, din care jumătate provin doar de la autoturisme. Deși standardele de testare au devenit mai stricte începând cu anii 2010, auditorii Curții au constatat că emisiile generate în condiții reale de conducere de autoturismele convenționale, care în continuare reprezintă aproape trei sferturi din înmatriculările de vehicule noi, nu au scăzut semnificativ în 12 ani. Deși eficiența motoarelor s-a îmbunătățit, greutatea autoturismelor a crescut cu aproximativ 10 % în medie, iar motoarele trebuie să fie cu circa 25 % mai puternice pentru a putea face față greutății respective”, se arată într-un document publicat de Curtea de Conturi Europeană.

Emisii scăzute, doar în laborator

În plus, auditorii Curții de Conturi Europene au constatat că autoturismele hibride reîncărcabile, despre care se considera că vor facilita o tranziție lină de la vehiculele tradiționale la cele electrice, sunt în continuare clasificate drept vehicule cu emisii scăzute, deși decalajul dintre emisiile măsurate în condiții de laborator și cele generate în condiții reale de conducere este, în medie, de 250 %. În ce privește combustibilii alternativi, cum ar fi biocombustibilii, e-combustibilii sau hidrogenul, aceștia sunt adesea menționați drept potențiali înlocuitori ai benzinei și ai motorinei, însă, în raportul lor privind biocombustibilii, auditorii Curții au evidențiat că nu există o foaie de parcurs clară și stabilă care să abordeze problemele pe termen lung ale sectorului: cantitatea de combustibil disponibilă, costurile și sustenabilitatea biocombustibililor.

”În primul rând, UE nu produce suficientă biomasă pentru ca biocombustibilii să constituie o alternativă serioasă la combustibilii fosili tradiționali. Totodată, importul biomasei din țări terțe contravine obiectivului autonomiei strategice în domeniul energiei. În al doilea rând, auditorii au concluzionat că biocombustibilii încă nu sunt competitivi din punct de vedere economic, parțial din cauza problemelor legate de cerere. Nu în ultimul rând, auditorii au constatat că sustenabilitatea biocombustibililor este supraestimată. Materiile prime din care se obțin biocombustibili pot afecta ecosistemele și pot dăuna biodiversității, solului și apei, ceea ce ridică întrebări de natură etică cu privire la prioritatea relativă a combustibililor și a alimentelor”, se precizează în documentul Curții de Conturi Europene.

Europa, importator net

Întrucât emisiile de CO2 generate de motoarele cu ardere internă nu au fost sau nu pot fi reduse, vehiculele electrice cu baterie par a fi singura alternativă viabilă, susține Curtea de Conturi Europeană. Auditorii au constatat însă că industria europeană a bateriilor a rămas în urma concurenților săi mondiali, ceea ce ar putea scurtcircuita capacitatea internă a Europei înainte ca aceasta să fie încărcată complet. În Europa se realizează mai puțin de 10 % din producția mondială de baterii, în cea mai mare parte de către întreprinderi din afara Europei. China deține o pondere impresionantă de 76 % din capacitatea de producție din întreaga lume. Un element important care frânează avântul industriei europene a bateriilor este dependența covârșitoare a acesteia de importuri de materii prime din țări terțe cu care nu are încheiate acorduri comerciale adecvate. O astfel de situație prezintă riscuri pentru autonomia strategică a UE, fără a mai aduce în discuție și condițiile sociale și de mediu în care se realizează extracția acestor materii prime.

Costuri prea mari

Auditorii Curții au subliniat, de asemenea, că, în pofida unui sprijin public semnificativ, costul bateriilor fabricate în UE rămâne mult mai mare decât se preconizase. Acest lucru le afectează în mod inevitabil competitivitatea în raport cu alți actori mondiali și poate însemna, de asemenea, că un segment mare al populației nu își poate permite vehicule electrice europene. De la publicarea raportului, vânzările de autoturisme electrice noi par să fi crescut substanțial în Europa (1,5 milioane de înmatriculări anul trecut sau 1 autoturism electric la 7 înmatriculări noi). Studii recente au arătat însă că aceste vânzări erau subvenționate din fonduri publice și vizau în principal autoturisme de peste 30 000 de euro. Prețul reflectă în mare parte costul bateriei, care se poate ridica, în medie, la 15 000 de euro în Europa.  ”Electromobilitatea necesită și o infrastructură de încărcare disponibilă în măsură suficientă, iar pe teritoriul Europei nu există suficiente puncte de încărcare. Mai mult, în lipsa unor informații în timp real și a unui sistem de plată armonizat, călătoriile în Europa cu un autoturism electric sunt încă departe de a fi simple”, susține Curtea de Conturi Europeană.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
15.742 afisari

18 COMENTARII

  1. E clar ca daca o „bacterie” costa cat o masina, preferam o masina mai „sanatoasa”, fara ‘bacterie”.
    Totusi…
    La naiba!
    Pana de curand „bacteriile” erau subventionate. Ati uitat?
    Hai sa nu o dam in paranoia!
    Tehnologia evolueaza, preturile scad.

  2. Europa este condusă de oameni cu gândire nerealistă! Parcă ar fi ,,extratereștrii” și nu ar trăi pe pământ! Ei vor să ,,salveze” planeta! De la ce? Ei se cred dumnezei! Totul e sub controlul Creatorului! La fel, în războiul blestematei ukraine, se vor arde cumplit occidentalii pt că ukraina suportă consecințele crimelor făcute împotriva credincioșilor Lui Dumnezeu! Și sunt pedepsiți prin Rusia! Vine și rândul occidentului ce a întors spatele Lui Dumnezeu!

  3. Nimeni nu scoate o vorba despre poluarea provocata de industria de armament. Armele fac cel mai mare rău omenirii.

  4. Nimeni nu scoate un cuvințel, cât costă și mai ales cât poluează, activitatea de reciclare a unei baterii. Acolo horă.

    • Este inclusa in costul bateriei.
      S-a rezolvat problema cu mult timp inainte.
      Verifica in orice magazin!

  5. De cand nu mai fura coloniștii, pardon ,tarile civilizate scumpesc viata de la o zi la alta.

  6. Europa e condusa de cretini. Mai întâi ca nu poți izola acest continent, deci o creștere a codoiului în Asia ar anula scăderea din Europa. Apoi ar trebui sa efectueze studii corecte privind efectul codoiului asupra climei (cu o crestere de 0,01% in ultima suta de ani nu are cum sa fie responsabila de încălzirea atmosferei cu peste 1.5 grade Celsius in medie. Dacă ar exista o asemenea substanță ar fi ideala pentru construcția bateriilor.). În ultimul rand creșterea de codoi este datorata 5% încălzirii apei marilor și oceanelor și doar 5% activității umane. În concluzie creșterea de codoi este efect nu cauza. Ar fi prea simplu de dovedit dar ar strica frumusețe de politica green

  7. creșterea de codoi este datorata 95% încălzirii apei marilor și oceanelor și doar 5% activității umane.

  8. Pana on 2030 tehnologia va schimba ireversibil fata lumii. Articolele d-nei Marcu sunt clar orientate catre crestetea scepticismului in ce priveste schombarea. Cei care doresc sa ramanem la carbune si hidrocatburi ca baza a asigurarii energetice sunt cei care dispun din belsug de
    aceste resurse si nu ii intereseaza ce lasam generatiilor viitoare, mai pe scurt sunt adeptii sintagmei „Dupa noi potopul”. Argumentele progresului in domeniul energetic nu stau numai in prevenirea incalzirii globale ci sint mult mai profunde si la nivel economic cat mai ales la nivel social!!!

  9. Masinile electrice sint cam de unica folosinta. Daca iti iei una d-asta iti cam asumi ca ramai cu ea toata viata. La revanzare sint praf. Greu de tot scapi de ea si la pret derizoriu. Si e de inteles. Asa ca, daca ai bani de aruncat ia-ti o electrica si bucura-te de ea si asuma-ti ca s-ar putea sa faca parte din familie o viata intreaga, sau poti scapa de ea ptr bani de-o bicicleta.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger