AcasăEconomieCurtea de Conturi Europeană, atac la fanteziile Green Deal. Verdele tranziției e...

Curtea de Conturi Europeană, atac la fanteziile Green Deal. Verdele tranziției e chinezesc

Un membru marcant al Curții de Conturi Europene a ieșit public și a șters pe jos cu fanteziile Comisiei Europene privitoare la Green Deal. Oficialul a arătat că înverzirea UE de până acum s-a făcut doar cu produse made in China, de la panouri solare, până la mașinile electrice ieftine, astfel că interzicerea motoarelor cu combustie internă din 2035 nu pare a fi o soluție viabilă. Pe scurt, Europa nu este competitivă și nu are materii prime, ceea ce pune marele Green Deal sub un mare semn al întrebării.

Auditurile în lanț ale Curții de Conturi Europene făcute la politicile industriale în contextul tranziției verzi au depistat o multitudine de enunțuri fără acoperire. UE nu este pregătită în niciun fel pentru țintele ”ambițioase” pe care și le-a propus, astfel că este nevoie de o revizuire amplă a obiectivelor, adaptate la realitate. Un interviu cu Annemie Turtelboom, membră a Curții de Conturi Europene (ECA), apărut în Jurnalul ECA, a scos la iveală dilemele cu care se confruntă UE în tranziția verde. Aceasta a arătat că rapoartele de audit au scos în evidență că emisiile din lumea reală au fost în scădere în toate sectoarele economiei, mai puțin în transporturi, unde au crescut.

Pe de altă parte, biocombustibilii nu pot furniza o alternativă credibilă și de încredere la combustibilii pentru motoare pe scară largă, din cauza problemelor cu disponibilitatea și durabilitatea biomasei. ”Am avut raportul nostru special privind bateriile, care a atras mult atenția. Odată cu interzicerea de facto a mașinilor pe benzină și diesel în 2035, înseamnă că multe mai multe mașini electrice vor trebui vândute în UE în următorul deceniu.

Cât despre alternativa hidrogenului pentru mașini, infrastructura stațiilor de alimentare nu este încă acolo și sunt foarte puține modele disponibile. Deci, de acum, asta înseamnă, în practică, doar mașini electrice din 2035 încoace”, a declarat Annemie Turtelboom, de la CCE. Aceasta a arătat că fiecare tranziție costă bani și, dacă UE are o problemă cu competitivitatea costurilor, poate înseamnă că această tranziție este accesibilă pentru cetățeni doar prin obținerea de mașini mai ieftine din China. În ce privește panourile fotovoltaice, acestea au fost produse mai ieftin în China, iar acum, de departe cea mai mare parte a producției mondiale de panouri solare provine din China. ”Unde am sta noi cu tranziția noastră la producția de energie solară fără panouri solare ieftine din China”, se întreabă Annemie Turtelboom.

1,7 miliarde de euro pentru nimic

Potrivit reprezentantei Curții de Conturi Europene, Comisia a investit 1,7 miliarde euro pentru producția de baterii, însă acești bani nu au făcut bateria europeană competitivă în industrie. În comunicarea sa din 2018 privind durabilitatea pentru Europa, Comisia a spus că vrea ca Europa să fie lider mondial în producția de baterii, însă în prezent, doar 7% din producția mondială de baterii este în Europa, iar din cei 7 %, marea majoritate era în mâinile companiilor sud-coreene.

”Ceea ce înseamnă că ești într-o poziție de mare dependență și asta aduce provocări în termeni de suveranitate economică.  Atingerea obiectivului pentru 2035 de eliminare treptată mașinile cu ardere poate fi dificil. În calitate de auditori externi, nu este datoria noastră să facem politici sau să punem întrebări despre obiectivele politicii. Cu toate acestea, este datoria noastră să ne uităm la implementarea politicii. Și, din raportul nostru privind bateriile, este clar că, așa cum stau lucrurile, probabil că acel obiectiv nu va fi atins, sau poate fi doar fezabil prin importul de mașini chinezești. Însă există un conflict cu planurile de sprijinire a industriei europene, pentru că peste 3 milioane de oameni în Europa lucrează în industria auto”, a afirmat Annemie Turtelboom.

Bateriile, tot cu prețuri inaccesibile

Ținta pentru competitivitatea costurilor era ca prețul bateriilor în Europa să fie de 90 euro pe kWh până în 2022, iar, din 2020, prețul este încă dublu, mai spune reprezentanta CCE. „Europa depinde foarte mult de materiile prime care provin din țări terțe și, în multe cazuri, țări cu care noi nu avem acorduri comerciale, cum ar fi Australia. Noi depindem de Republica Democratică Congo pentru 68% din cobaltul nostru. Și 87% din litiul nostru provine din în afara UE. Multe dintre țările sursă, de asemenea, au un scor scăzut la indicatorii de bună guvernare. Deci noi suntem dependenți de regimuri cu multă instabilitate și lipsa statului de drept. Regimuri de care nu vrei să fii dependent”, a mai spus Annemie Turtelboom. Reprezentanta CCE a amintit, însă, că 2026 este anul în care Comisia Europeană trebuie să facă e evaluare a regulamentului CO2, sugerând că acela va fi momentul esențial în care să ne întrebăm dacă să „ținem de obiectivele stabilite” sau dacă există o nevoie de ajustare.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.