Industria auto globală trece printr-o transformare monumentală, impulsionată de valul de vehicule electrice. Printre concurenții care își dispută supremația pe această piață, China a apărut ca un lider formidabil.
Cu un apetit insațiabil pentru litiu – component esențial al baterilor acestor mașini – China face manevre strategice pentru a-și consolida poziția. A fabricat peste 6,8 milioane de vehicule electrice în 2022, acaparând peste 50% din cota de producție globală. Statele Unite urmează ca al doilea mare producător de EV-uri, cu 800.000 de unități în același an.
Este evidentă urmărirea ferventă a mercantilismului de litiu de către China prin parteneriatele și investițiile sale strategice, toate orientate spre asigurarea unei aprovizionări stabile cu acest mineral neprețuit.
Multe dintre națiunile vizate sunt poziționate strategic în cadrul celor două „triunghiuri de litiu” care se întind pe glob, potrivit Modern Diplomacy. Acestea cuprind cele mai mari două rezerve la nivel mondial. Primul triunghi cuprinde Bolivia, Chile și Argentina în America de Sud, în timp ce al doilea cuprinde Zimbabwe, Namibia, Mali, Tanzania și Republica Democrată Congo (RDC) în Africa.
În Bolivia, consorțiul chinez CBC colaborează pentru a dezvolta o mină de litiu substanțială care, potrivit estimărilor, va produce 40.000 de tone de carbonat de litiu pe an.
În Chile, au fost înființate mai multe societăți mixte în sectorul litiului, inclusiv achiziționarea de către Tianqi Lithium a unei participații în SQM. Subliniindu-și și mai mult prezența strategică, China se angajează în colaborări și investiții în industria argentiniană a litiului, în special cu compania de stat Jujuy Lithium.
În Zimbabwe, Sichuan Tianqi Lithium a cumpărat participații majoritare în Bikita Minerals. În Namibia, Mali Tanzania și Republica Democrată Congo entități chinezești precum Ganfeng Lithium, BYD Company și CATL avansează în exploatarea minieră a litiului.
Poziția puternică a Chinei în industria mondială a vehiculelor electrice, împreună cu nevoia de aprovizionare constantă cu litiu, subliniază rațiunea care stă la baza inițiativelor sale strategice.
Proiecțiile indică faptul că China va deveni liderul de necontestat în producția de vehicule electrice în următorii ani, depășind chiar și producția combinată a unor jucători importanți precum Statele Unite, Germania și Japonia.