AcasăEconomieCum au scumpit războaiele mâncarea. Comerţul este direct afectat

Cum au scumpit războaiele mâncarea. Comerţul este direct afectat

Mâncarea care ajunge în farfuria oamenilor s-a scumpit din cauza războaiele din Orientul Mijlociu (Israel-Hamas și Iran-Israel).

Aceste conflicte afectează fluxurile comerciale și costurile transportului maritim.

Vapoarele sunt redirecţionate

Până în prima jumătate a lunii februarie 2024, 586 de nave container au fost redirecționate, în timp ce tonajul de containere care traversa canalul a scăzut cu 82%, mai spune BNR.

Deoarece companiile de transport maritim operează în mod obișnuit la capacitate maximă, timpii de expediere mai mari acționează brusc ca o reducere globală a capacității de transport maritim, nu doar în Marea Roșie. Prețurile de transport cresc astfel de-a lungul tuturor rutelor pentru a echilibra cererea și oferta.

Atunci când trebuie să treacă printr-o zonă considerată riscantă, costul asigurării încărcăturii crește, iar căpitanul angajează mercenari (contractori privați se servicii de securitate, în termeni tehnici) care să-i protejeze la tranzitarea zonei respective.

Atacurile din Marea Roşie, o cauză

Atacurile Houthi asupra navelor comerciale care încearcă să intre în Marea Roșie au implicații economice severe asupra transportului maritim internațional.

Pe fondul haosului care domnește în regiune, costurile de transport au crescut cu peste 300%. Companiile iau în calcul ocolirea Africii pe la capul Bunei Speranțe pentru a nu întrerupe lanțul de aprovizionare.

Mai multe companii importante și-au exprimat nemulțumirea pentru că se confruntă cu daune din cauza întreruperii lanțului de aprovizionare.

Cel mai direct impact asupra economiei europene va fi o creștere a prețului mărfurilor importate, deoarece costurile de transport au crescut.

O componentă importantă care afectează piața unică este comerțul maritim de containere, iar posibilitatea de închidere definitivă a Canalului Suez ar putea constitui un șoc de aprovizionare în transportul de marfă al UE, potrivit BNR.

author avatar
Andrei Ștefan