Rafinăriile de petrol din întreaga lume se dovedesc incapabile să producă suficient motorină, deschizând un nou front inflaționist și lipsind economiile de un combustibil care alimentează deopotrivă industria și transporturile.
În timp ce cotațiile futures ale petrolului sunt în plină ascensiune – vineri au fost puțin sub 95 de dolari pe baril la Londra – această creștere nu se compară cu cea a motorinei. Joi, prețurile din SUA au sărit peste 140 de dolari, ajungând la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată în această perioadă a anului. Echivalentul din Europa a crescut cu 60% din vară încoace.
Și ar putea fi mai rău. Arabia Saudită și Rusia au închis robinetele pentru producția de țiței mai bogat în motorină. La 5 septembrie, ambele națiuni – lideri ai alianței OPEC+ – au anunțat că vor prelungi aceste restricții până la sfârșitul anului, o perioadă în care cererea pentru acest combustibil crește de obicei.
„Riscăm să asistăm la o înăsprire continuă a pieței, în special pentru distilate, care va intra în lunile de iarnă”, a declarat Toril Bosoni, șeful diviziei pentru piața petrolieră din cadrul Agenției Internaționale pentru Energie, referindu-se la categoria de combustibili care include motorina. „Rafinăriile se luptă să țină pasul”.
Situația reprezintă o provocare pentru o rețea globală de rafinare care a fost afectată de o producție slabă timp de câteva luni. Căldura toridă din emisfera nordică din această vară a forțat multe fabrici să funcționeze într-un ritm mai lent decât în mod normal, lăsând stocurile în urmă.
De asemenea, au existat presiuni pentru a produce în schimb alte produse, cum ar fi combustibilul pentru avioane și benzina, unde cererea a revenit puternic, potrivit lui Callum Bruce, analist la Goldman Sachs Group
Toate acestea se adaugă la un sistem mondial de rafinare care a închis uzinele mai puțin eficiente atunci când pandemia Covid-19 a redus cererea. Acum, consumul își revine, dar multe rafinării au dispărut.
Există încă speranța că criza de motorină se poate atenua. Odată cu apropierea lunilor mai reci de iarnă, constrângerile legate de vreme asupra rafinăriilor scad în general – chiar dacă unele dintre ele vor fi supuse unor lucrări de întreținere sezonieră de rutină.
Dar există îngrijorări serioase cu privire la aprovizionarea din partea unor țări exportatoare de motorină.
Rusia – încă un furnizor important la nivel mondial, în ciuda sancțiunilor occidentale – a indicat că intenționează să limiteze volumul de combustibil pe care îl trimite pe piețele globale.
China – o altă potențială supapă de ușurare a aprovizionării – a emis recent o nouă cotă de export de combustibil, însă comercianții și analiștii din Asia au declarat că volumul planificat în prezent nu va fi suficient pentru a preveni o piață strânsă până la sfârșitul anului. Livrările țării au rămas blocate aproape de minimele sezoniere din ultimii cinci ani pentru o mare parte din 2023.
Stocurile observabile din SUA și Singapore sunt toate în prezent sub nivelurile normale din punct de vedere sezonier. Stocurile din națiunile OCDE sunt mai mici decât erau în urmă cu jumătate de deceniu.
Oferta restrânsă are consecințe economice. Costurile de transport mai mari se transferă asupra întreprinderilor și consumatorilor”, a declarat Clay Seigle, director al serviciului global de petrol la Rapidan Energy Group.
Creșterea prețurilor la motorină poate împinge, de asemenea, rafinăriile să acorde prioritate combustibilului în detrimentul producerii de benzină.