Vânzările europene de automobile au scăzut luna trecută, cei mai mari producători din regiune confruntându-se cu o încetinire a cererii care a declanșat o criză în industrie.
Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 2% în noiembrie față de anul precedent, ajungând la 1,06 milioane de unități, în urma unui recul puternic în Franța și Italia, a anunțat joi Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Spania a fost singura piață importantă din regiune care a înregistrat o creștere a vânzărilor.
Potrivit Bloomberg, consumatorii rămân sub presiunea costurilor de trai, iar eliminarea subvențiilor pentru vehiculele electrice în unele țări a afectat și mai mult cererea pentru automobile cu emisii reduse, care sunt mai scumpe decât echivalentele lor cu motor cu combustie.
Cei mai mari producători de automobile din Europa, inclusiv Volkswagen și Stellantis, își accelerează eforturile de reducere a costurilor, încercând în același timp să calmeze sindicatele.
Criza și-a pus amprenta și asupra furnizorilor de automobile, cum ar fi compania suedeză de baterii Northvolt care a solicitat în noiembrie protecția legii falimentului.
În timp ce cumpărătorii europeni se străduiesc să se acomodeze cu mașinile electrice, înmatriculările de hibrizi sunt în creștere. Vânzările de vehicule, care sunt propulsate de motoare cu combustie și baterii mai mici, au crescut cu 16% în noiembrie.
Dar încetinirea industriei are implicații de mare amploare. VW propune concedieri și închideri de fabrici fără precedent, în timp ce Stellantis se chinuie să își revină după un an dezastruos, care a culminat cu demiterea, luna aceasta, a fostului director general Carlos Tavares.
Producătorii se confruntă separat cu amenzi de miliarde de euro în cazul în care nu respectă normele europene mai stricte privind emisiile, care vor intra în vigoare anul viitor.
Furnizorii au anunțat, de asemenea, măsuri drastice de reducere a costurilor ca răspuns la scăderea cererii. Bosch, ZF Friedrichshafen și Schaeffler se numără printre producătorii de piese de schimb care intenționează să reducă mii de locuri de muncă pe măsură ce consecințele afectează lanțul de aprovizionare al industriei auto. Alte industrii capitalizează pe seama problemelor lor. Companiile de apărare din Germania caută să angajeze lucrători din industria auto.
Le iese electricul pe nas.
Să nu uităm un lucru: tigăile electrice aveau succes și datorită sprijinului acordat de state.