AcasăEconomieComerțul global mai încasează o lovitură: lipsa petrolierelor

Comerțul global mai încasează o lovitură: lipsa petrolierelor

Doar două superpetroliere noi urmează să se alăture flotei în 2024 - cele mai puține adăugiri din aproape patru decenii și cu aproximativ 90% sub media anuală din acest mileniu

Avertismentele industriei petroliere, potrivit cărora se construiesc prea puține nave, se întorc să bântuie piața, după ce atacurile Houthi asupra transportului maritim au provocat devieri pe scară largă în comerțul global cu țiței.

Doar două superpetroliere noi urmează să se alăture flotei în 2024 – cele mai puține adăugiri din aproape patru decenii și cu aproximativ 90% sub media anuală din acest mileniu, potrivit Bloomberg. Proprietarii au început să evite din ce în ce mai mult sudul Mării Roșii, iar lipsa de noi capacități începe să se resimtă: tarifele au înregistrat vârfuri, iar durata călătoriilor este în creștere.

„Impactul devierilor poate fi văzut în fiecare zi în transportul maritim în general și aș spune că în mod specific în transportul maritim al petrolului brut și al produselor petroliere”, a declarat Alexander Saverys, directorul executiv al Euronav.

În timp ce alte nave comerciale – în special navele de containere – au început să evite Marea Roșie imediat după ce au început atacurile din noiembrie, petrolierele au continuat rutele. Totul s-a schimbat luna trecută, după ce forțele americane și britanice au bombardat Yemenul în încercarea de a reprima incidentele. Cu toate acestea, intervențiile militare ale SUA nu i-au oprit pe Houthi și, în schimb, au făcut ca mulți dintre cei mai importanți armatori de petroliere să bată în retragere.

„Situația este tensionată pe piața petrolierelor”, avertizează Enrico Paglia, director la Banchero Costa, o firmă de servicii de transport maritim. „Va fi și mai tensionată în viitor”.

Lipsa petrolierelor vine în contextul în care eficiența flotei globale este în scădere. Pe lângă faptul că multe nave navighează în jurul Africii de Sud în loc să treacă prin Marea Roșie și Canalul Suez, o flotă obscură în plină expansiune înseamnă că anumite tankere sunt disponibile doar pentru anumiți clienți.

Este cunoscut faptul că transportul maritim este un fenomen de tip „boom and bust”. În 2020, când comercianții de petrol depozitau petrol pe mare pe orice navă pe care o puteau găsi, câștigurile medii au crescut la aproximativ 100.000 de dolari pe zi, înainte ca reducerea producției din partea OPEC și a aliaților să ducă la o scădere pe mai mulți ani.

Acum, livrările de petrol acoperă distanțe lungi de la o reorganizare a fluxurilor în urma invaziei Rusiei în Ucraina. Transporturile către Europa durează săptămâni întregi pentru a ajunge în alte părți ale lumii. Perturbarea din Marea Roșie adaugă și mai mult la acești timpi de navigație.

Ratele de ocupare a navelor – o măsură a gradului de utilizare a flotei de petroliere la un moment dat – au crescut cu până la 5% de când operatorii au devenit țintele Houthi, potrivit lui Fotios Katsoulas, analist principal pentru transportul maritim la S&P Global Commodity Insights.

Prioritatea șantierelor navale nu sunt petrolierele, ci navele portcontainer și cele care transportă gaz lichefiat, comandate în timpul pandemiei și crizei energetice.

author avatar
Radu Jacotă Redactor