China a înregistrat un excedent comercial anual timp de peste două decenii, dar în 2022 și 2023, o încetinire a cererii interne a făcut ca exporturile țării să depășească importurile cu 1.700 de miliarde de dolari.
Investițiile suplimentare vor avea rezultate din ce în ce mai slabe dacă China nu poate consuma mai mult acasă. Cu toate acestea, în ultimii doi ani, s-a întâmplat exact contrariul. Incapabile să vândă bunuri cumpărătorilor interni, companiile chineze își exportă producția excedentară în străinătate.
Beijingul a refuzat să acorde prioritate cererii interne și a promis să susțină sprijinul pentru aceleași industrii care sunt motorul creșterii exporturilor. Astfel de politici vor duce la creșterea excedentelor comerciale și a deficitelor externe, subminând concurența în străinătate și amenințând să scoată din afaceri firmele occidentale și să lase muncitorii acestora fără joburi.
În același timp, China încearcă să pună la punct o arhitectură comercială alternativă care să fie izolată de influența SUA.
Pentru a-și proteja propriile economii de daunele cauzate de exporturile chinezești ieftine, guvernele străine vor recurge din ce în ce mai mult la instrumente antidumping, care includ, de obicei, taxe vamale.
“Noile forțe productive”
Excedentul comercial al Chinei va persista până când cererea internă va crește semnificativ sau până când creșterea investițiilor va încetini semnificativ.
Această strategie este deosebit de neplăcută pentru restul lumii. Raportul oficial de activitate al guvernului chinez pentru anul 2024 identifică industriile vehiculelor electrice, a bateriilor și a panourilor solare printre „noile forțe productive” care vor stimula creșterea exporturilor țării. Sunt exact industriile care amenință să submineze concurenții din economiile occidentale.
UE și SUA se agită de pomană
Oficialii UE s-au angajat în acțiuni de informare extinse pentru a îndemna Beijingul să ia în considerare amenințarea pe care exporturile sale o reprezintă pentru industriile europene. Oficialii Departamentului Trezoreriei SUA au transmis un mesaj similar. Dar nu există niciun semn că China ar lua în considerare aceste solicitări ale guvernelor occidentale.
Majorarea tarifelor la importurile chinezești nu este o soluție eficientă. Atunci când administrația Trump a impus astfel de taxe, mulți furnizori chinezi au reușit să le ocolească prin expedierea mărfurilor prin țări terțe înainte de a ajunge la destinația finală. Comisia Europeană reclamă că mașinile electrice construite în China primesc subvenții neloiale. De pomană: EV-urile Made in China inundă piața europeană și reprezintă acum principala amenințare pentru producătorii europeni.
Într-un fel, Occidentul a primit ce merita: și-a extins fabricile într-o Chină cu forța de muncă ieftină și i-a pus la dispoziție toată tehnologia pentru a deveni un gigant comercial. Iar acest gigant este pregătit să-l devoreze.