Creșterea rapidă a exporturilor din China – peste 130 de miliarde de dolari în 2023 – a impulsionat a doua cea mai mare economie din lume, în timp ce se luptă cu o prăbușire profundă a pieței imobiliare și cu o încredere scăzută a investitorilor.
Dar pentru partenerii comerciali din țările dezvoltate, perspectiva ca importurile chinezești cu costuri reduse să le inunde piețele și să elimine locurile de muncă din industrii importante, cum ar fi sectorul auto, provoacă o alarmă tot mai mare.
În cursul acestui an, Comisia Europeană urmează să încheie o investigație antisubvenție privind producția chineză de vehicule electrice, care ar putea duce la creșterea tarifelor pentru importurile chinezești. De asemenea, Bruxelles-ul ia în considerare măsuri de sprijin de urgență pentru industria de producție a panourilor solare, inclusiv o anchetă antidumping.
„De-risking” este termenul folosit de oficialii UE: diversificarea surselor de aprovizionare cu produse-cheie și înăsprirea selecției investițiilor pentru companiile chineze, în esență, analizând tranzacțiile din motive de securitate națională.
Beijingul a atacat investigația antisubvenție a UE privind vehiculele electrice ca fiind „protecționism gol-goluț” și a criticat „de-risc”. Companiile străine se plâng că se confruntă cu obstacole tot mai mari în calea accesului pe piața chineză.Ce înseamnă toate astea? Tensiuni care se profilează asupra comerțului global.
„Sunt îngrijorat de această problemă, că s-ar putea transforma într-un alt război comercial între doi dintre cei mai importanți parteneri comerciali”, spune Wang Yong, profesor la Școala de Studii Internaționale din cadrul Universității din Beijing, referindu-se la disputa EV dintre China și UE. „Dacă se va întâmpla acest lucru, nimeni nu va beneficia”.
Ceea ce a alarmat cu adevărat Occidentul este faptul că tehnologia mașinilor electrice chinezești este adesea superioară celei din alte economii avansate.
Dar George Magnus, asociat la Centrul pentru China al Universității Oxford, a declarat pentru Financial Times că “negociatorii comerciali se vor strădui să prevină noi repercusiuni în acest an.” Cum ar putea să o facă?
Țările dezvoltate din Uniunea Europeană ar dori ca China să își dilueze politicile industriale și să se concentreze pe economia internă. Între timp, liderilor chinezi „le place în mod evident ideea unor relații comerciale deschise, dar să fie în concordanță cu modul în care doresc să aplice strategia competitivă.”
„Nu dorim să asistăm la o decuplare de China”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Oficialii chinezi au răspuns criticând „politicile economice și comerciale restrictive” ale Europei.
Majoritatea analiștilor economici au avertizat că disputele dintre China și UE vor afecta comerțul mondial, deoarece Beijingul, mai degrabă decât blocul european, are o putere considerabil mai mare să răspundă în mod agresiv.