Dominația Chinei asupra lanțului global de aprovizionare începe să afecteze producătorii de automobile.
La 4 aprilie, China a întrerupt exporturile unei clase de minerale denumite „elemente grele de pământuri rare”, ceea ce a provocat panică în industria auto mondială, notează CNBC.
”Nu veți fabrica o mașină fără pământuri rare”, a subliniat Gracelin Baskaran, director al Programului de securitate a mineralelor critice din cadrul Centrului pentru studii strategice și internaționale.
China controlează aproximativ 70% din minele de pământuri rare din lume. Dar unde domină cu adevărat este în procesare și prelucrare: 90%
Denumirea de „elemente de pământuri rare” este puțin înșelătoare – elementele în sine nu sunt atât de rare în natură. Ceea ce le face „rare” înseamnă procesul complex și dificil de separare a lor din roca în care sunt încorporate și unele de altele.
Restricțiile la export din 4 aprilie au șocat lumea auto. „Au venit de nicăieri”, spune Dan Hearsch, director general la AlixPartners. „Nimeni nu a avut timp să reacționeze. Adică, în câteva săptămâni, toate materialele în curs de producție au fost eliminate.”
Constructorii auto europeni au închis fabrici. Ford a trebuit să oprească producția popularului său SUV Explorer.
Totuși, China a început să permită accesul unor companii care furnizează piese unor producători auto. Administrația Trump ar fi validat un acord pentru a accelera livrările de pământuri rare și magneți către SUA.
Însă nu e clar cât de durabile vor fi posibilele înțelegeri comerciale cu gigantul asiatic. Hearsch a afirmat că situația se va înrăutăți: „Astăzi este vorba de pământuri rare. Dar mâine poate fi altceva, care nu este chiar atât de valoros și dintr-o dată va fi.”
„Trebuie să ne reducem dependența de o serie de țări precum China, de care suntem dependenți în proporție de peste 100%”, a declarat Stephane Sejourne, comisarul UE pentru strategie industrială.
Mercedes-Benz analizează modalități de protecție împotriva penuriei de pământuri rare, pe măsură ce îngrijorările cu privire la daunele provocate de restricțiile impuse de China asupra exporturilor de minerale esențiale se adâncesc în întreaga lume.
Luna trecută, Asociația europeană a furnizorilor auto (CLEPA) a anunțat că mai multe linii de producție au fost închise după ce au rămas fără provizii.
„Nu există nicio soluție pentru următorii trei ani, cu excepția ajungerii la un acord cu China”, a avertizat Andreas Kroll, director general al Noble Elements, importator de pământuri rare pentru întreprinderi mijlocii și start-up-uri fără stocuri proprii.