AcasăEconomieChina cucerește porturile lumii

China cucerește porturile lumii

Cu excepția Antarcticii, fiecare continent are cel puțin un port în care întreprinderile chineze dețin participații de proprietate sau de operare

Cu excepția Antarcticii, fiecare continent are cel puțin un port în care întreprinderile chineze dețin participații de proprietate sau de operare, potrivit bazei de date Chinese Overseas Ports.

Beijingul a semnat, de asemenea, acorduri maritime cu 66 de națiuni și regiuni; dintre proiectele în curs de desfășurare, 13 sunt deținute în mare măsură de chinezi, iar zece includ infrastructuri care pot fi utilizate în scopuri militare, notează Modern Diplomacy.

„Pasaje economice albastre”

Majoritatea proiectelor portuare sunt în concordanță cu cele trei „pasaje economice albastre” propuse de Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă, care leagă China de Pacificul de Sud, Mediterana, Africa, Oceanul Indian, Australia și Europa prin Oceanul Arctic.

Două întreprinderi de stat semnificative –  China Shipping Corporation (COSCO) și China Merchants Group (CMG) –  se concentrează pe rutele internaționale importante de transport maritim și pe piețele în curs de dezvoltare.

Conform unui studiu Nikkei Asia din 2020, corporațiile chineze au investit aproape 11 miliarde de dolari în 25 de dezvoltări portuare răspândite în 18 țări între 2010 și 2019.

Oceanul Indian ajută China să se deplaseze spre vest. Porturile proeminente precum Gwadar, Mombasa, Hambantota, Kyaupkyu, Malacca și Chittagong sunt esențiale, în special în contextul planului privind Drumul maritim al mătăsii. Șaisprezece dezvoltări portuare  sunt legate de mari întreprinderi de stat chineze (SOE), cum ar fi China Communication Construction Company și CMPorts.

Alte întreprinderi chineze au închiriat porturi sau terminale în Pakistan, Sri Lanka, Australia și Emiratele Arabe Unite în baza unor acorduri de concesiune.

La nivel internațional, există preocupări legate de instalațiile militare ale Chinei din apropierea unor porturi maritime importante din Marea Roșie, Golful Persic, Strâmtoarea Ormuz și Canalul Suez.

Din Malta până în Suedia

În 2023,  31 de terminale portuare pentru containere din Europa, din Malta și Grecia până în Germania și Suedia, au primit investiții cheie din partea întreprinderilor chineze.  Cuprind porturi importante precum Valencia, Hamburg și Rotterdam. Corporațiile chineze dețin o proprietate absolut completă sau majoritară substanțială la două dintre aceste terminale, care sunt situate în Zeebrugge, Belgia, și Pireu, Grecia.

COSCO Shipping Ports (CSP) deține deja participații în unsprezece terminale răspândite în șapte națiuni europene. În 2022, terminalele europene au reprezentat 47% din veniturile totale ale CSP, de 682 de milioane de dolari, o creștere semnificativă de la 32% în 2016.

În afară de CSP, o altă companie de stat, China Merchants Port Holdings, a făcut investiții în nouă terminale, punând un accent deosebit pe porturile din sudul Europei, inclusiv cele din Franța, Grecia, Malta, Turcia și Olanda.

Datorită influenței sale economice care rezultă din controlul asupra activelor portuare, China a devenit o putere maritimă implicată în comerțul și achizițiile la nivel internațional.

author avatar
Radu Jacotă Redactor