Sindicatele din CFR Călători cer oprirea privatizării parțiale a companiei, avertizând că acesta este un pas decisiv în destructurarea societății de stat. Sindicaliștii arată că experimentul listării la bursă nu va aduce bani la buget, ținând cont că un operator de transport feroviar de călători din România poate avea profit de cel mult 3% și doar dacă este subvenționat de statul român. Sindicatele au anunțat acțiuni de protest la nivel național pentru a stopa distrugerea CFR Călători.
Mutarea unei cote importante din transportul rutier pe calea ferată s-a regăsit în toate strategiile guvernelor și în toate directivele venite de la UE, având în vedere politicile Green Deal, care vizau reducerea emisiilor, dar și a poluării. Dovadă că nimănui nu-i pasă, cu adevărat, de Green Deal este că în România nu s-a făcut nimic în acest sens și nici Comisia Europeană nu a avut ceva de obiectat. Singurele investiții în calea ferată s-au făcut pentru transportul cerealelor din Ucraina și al armelor, munițiilor și tancurilor către Ucraina. Nici măcar coridorul TEN-T, care să traverseze România tot pentru cei din Vest, nu a progresat foarte mult.
Îmbunătățirea transportului de călători pe calea ferată ar fi ”aerisit” semnificativ șoselele din țară și era singura măsură fiabilă și ușor de realizat pentru a reduce emisiile. În schimb, autoritățile din România nu au fost în stare să achiziționeze, ani la rând, material rulant din bani europeni, pentru modernizarea acestui tip de transport. Mai mult, la primele achiziții, încă nefinalizate, compania de stat a fost defavorizată la împărțirea trenurilor, operatorii privați fiind cei care urmează să primească cele mai multe dintre acestea. Compensațiile financiare de-a lungul anilor au fost din ce în ce mai mici, acest lucru împingând compania în pragul falimentului. De la începutul acestui an, conducerea CFR Călători a anulat 200 de trenuri și alte 44 care circulau sâmbăta și duminica, lăsând loc și mai mult firmelor private.
Experiment periculos
Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Maxim Rodrigo, atrage atenția că intenția Guvernului Bolojan de a face o privatizare parțială a companiei CFR Călători va duce, de fapt, la destructurarea acesteia.
”Guvernul României ar trebui să umble la numirile politice de la conducerea CFR Călători, dar și la celelalte companii de stat, fapt din cauza căruia s-au pierdut bani din PNRR. Acum vor să recupereze acești bani prin listarea la bursă a companiilor de stat si, ulterior, prin renunțarea la o parte din acțiunile statului român de la aceste companii. Nu putem accepta ca CFR Călători, pentru care au muncit generații întregi de ceferiști, să fie pusă în pericol de acest experiment de privatizare parțială prin listare la bursă, deoarece este fals că astfel Guvernul ar aduce bani la bugetul statului, ținând cont că un operator de transport feroviar de călători din România poate avea profit de cel mult 3% și doar dacă este subvenționat de statul român. Nu putem fi de acord nici cu punerea în pericol a locurilor noastre de muncă, doar pentru că unii conducători ai destinelor țării își imaginează că au dreptul să facă acest lucru”, a afirmat Maxim Rodrigo, președintele FSTFR. Acesta mai arată că listarea la bursă va pune în pericol transportul feroviar din România și va provoca, în mod clar, colapsul CFR Călători.
Se cere și schimbarea conducerii
Sindicaliștii de la FSTFR cer oprirea desființării de subunități feroviare ale CFR Călători pe criteriul eficienței economice, în detrimentul aspectelor de ordin social, organizatoric și funcțional, care pune în pericol multe sute de locuri de muncă. Totodată aceștia solicită stoparea destructurării acestei companii de stat de interes național, care administrează peste 80% din trenurile de călători aflate în patrimoniul public al statului, precum și schimbarea conducerii CFR Călători. Protestele sindicaliștilor vor începe din 20 august și se vor desfășura în toată țara, timp de 4 săptămâni.