Oficialii Saudi Aramco sunt categorici : motorul cu combustie internă va exista pentru „foarte, foarte mult timp”.
Potrivit Financial Times, grupul petrolier de stat, care a obținut în 2023 venituri de 500 de miliarde de dolari în principal din producția și vânzarea de țiței, a preluat luna trecută o participație de 740 de milioane de euro, reprezentând 10% din Horse Powertrain, o companie dedicată construirii de motoare pe bază de combustibil.
Calculul efectuat de Saudi Aramco și de ceilalți acționari ai Horse, producătorul auto chinez Geely și omologul său francez Renault, este că, pe măsură ce industria nu va mai proiecta și dezvolta propriile motoare cu combustie, va începe să le cumpere de la terți.
„Va fi incredibil de costisitor pentru întreaga lume să elimine complet motoarele cu ardere internă”
„Va fi incredibil de costisitor pentru întreaga lume să elimine motoarele cu ardere internă”, a declarat Yasser Mufti, vicepreședintele executiv al Saudi Aramco. „Dacă ne uităm la accesibilitate și la o mulțime de alți factori, cred că acestea vor exista pentru o perioadă foarte, foarte lungă de timp.”
Întrebat dacă crede că vor exista motoare cu combustie internă pentru totdeauna, Mufti a răspuns afirmativ. Chiar și în 2050, mai mult de jumătate din toate mașinile vor funcționa încă cu un fel de combustibil.
În 2021, dispariția motorului cu combustie internă (ICE) părea asigurată după ce producătorii auto, inclusiv Ford, General Motors și Mercedes-Benz, și guvernele, inclusiv cel britanic, s-au angajat să pună capăt vânzărilor de motoare noi pe benzină și diesel între 2035 și 2040.
Cu toate acestea, odată cu încetinirea creșterii vânzărilor de vehicule electrice și cu creșterea protecționismului comercial, viitorul ICE-urilor pare mai puțin sumbru.
„Credem că până în 2035, 2040 și chiar după 2040 vom vedea încă un număr semnificativ de vehicule ICE”, a declarat Matias Giannini, director executiv al Horse. „Mai mult de jumătate, cu siguranță, și până la 60 % din populație vor avea în continuare un fel de motor, fie că este vorba de un ICE pur, un hibrid sau un hibrid plug-in.”
Această perspectivă reprezintă o oportunitate de consolidare a producției. Horse este o companie de 7,4 miliarde euro, cu 19 000 de angajați, care are 17 fabrici în întreaga lume. Este capabilă să producă 3,2 milioane de motoare pe an și dorește 5 milioane, situându-se aproximativ în aceeași ligă cu Stellantis, proprietarul Chrysler, Fiat și Citroën.
„Nimeni nu face ceea ce ne propunem noi să facem”, a precizat Giannini. „Dacă sunteți o companie auto în prezent și vă concentrați 100% pe EV-uri și dintr-o dată realizați că într-o regiune clienții doresc un vehicul hibrid, ați putea încheia un parteneriat cu Horse Powertrain.
Saudi Aramco, între timp, și-a intensificat recent eforturile de construire a unei rețele globale de stații de alimentare. Are 17 200 de stații de benzină, aproape toate în SUA, China și Japonia. A cumpărat anul trecut marca americană de lubrifianți Valvoline pentru 2,65 miliarde de dolari,
În acest an, vizează piețe în curs de dezvoltare precum Chile și Pakistan, unde se preconizează că piața automobilelor pe benzină și diesel va avea o durată mai lungă.
A investit, de asemenea, în laboratoare de cercetare din Paris, Detroit și Shanghai, unde încearcă să dezvolte combustibili sintetici și cu emisii reduse de carbon.