În cazul în care China conduce, restul lumii pare condamnată să o urmeze. În condițiile în care producătorii chinezi se străduiesc să își vândă mașinile electrice acasă, anul trecut au început să le expedieze în număr mare în Europa – unde multe dintre ele se acumulează acum în porturile din Rotterdam și Anvers.
Perioada de timp pentru a le vinde s-ar putea dovedi scurtă, deoarece UE are în vedere măsuri pentru a preveni „dumpingul” de mașini chinezești.
Administrația Biden a luat deja măsuri, majorând tarifele pentru mașinile importate din China de la 25% la 100%. Deși acest lucru ar putea pune capăt importurilor chinezești, nu va face nimic pentru a reduce stocurile nevândute de mașini electrice fabricate în SUA.
Este momentul ca Occidentul să-și tempereze electrificarea automobilelor
Potrivit The Spectator, marea revoluție electrică promisă în urmă cu doar trei ani eșuează deja – și îi va trage în jos și pe producătorii de automobile.
Fiat, Ford, Jeep, Nissan și Lexus și-au stabilit obiective ambițioase pentru a renunța complet la benzină până în 2030. Dar mașinile electrice nu au găsit decât cumpărători de nișă, iar piața începe să rămână fără acest tip de cumpărători. EV-urile sunt mai scumpe chiar și cu 40% decât mașinile cu motor cu combustie și au o autonomie limitată.
Aston Martin a amânat primul său model electric din 2025 până în 2027, din cauza scăderii cererii. Bentley și-a amânat termenul limită pentru un model complet electric. Fiat urma să elimine treptat modelul Panda alimentat cu benzină în 2026, apoi în 2027, dar acum această dată a fost amânată până în 2030. Livrările Tesla au scăzut cu 20% în primul trimestru al acestui an, iar valoarea de piață s-a înjumătățit de la vârful din 2021.
Aproximativ 80% din bateriile pentru vehicule electrice sunt fabricate în China, iar eforturile Occidentului de a recupera decalajul se soldează adesea cu un eșec.
În Marea Britanie, premierul Rishi Sunak a trebuit să renunțe la obiectivul său de a interzice vânzările de mașini noi pe benzină până în 2030 și să îl amâne până în 2035.
O inițiativă numită mandatul privind vehiculele cu emisii zero (ZEV) a intrat în ianuarie și îi obligă pe producătorii să se asigure că 22% dintre vehiculele pe care le vând în Marea Britanie în acest an sunt complet electrice (spre deosebire de hibride). Dacă nu reușesc, vor trebui să plătească o amendă de 15.000 de lire sterline pentru fiecare vehicul. Amenda va crește la 28% anul viitor și va crește constant până când va ajunge la 80% în 2030.
Însă vânzările nu cresc deoarece impunerea unor politici restrictive este un model complet greșit. La începutul acestei luni, Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis (compania-mamă a Vauxhall, Peugeot-Citroën și Fiat) a avertizat că ZEV are potențialul de a falimenta producătorii de mașini.
Este momentul ca Occidentul să-și tempereze electrificarea automobilelor și să nu mai cumpere de la chinezi. S-a dovedit că nu duce decât la dezechilibrarea industriei și la costuri mult prea mari pentru producători și consumatori.