Cauta

Căruța fără boi: declinul mașinilor electrice îngroapă fabricile de baterii?

Unul după altul, două proiecte majore de fabrici de baterii din Europa au eșuat

Unul după altul, două proiecte majore de fabrici de baterii din Europa au eșuat. Motivul este o scădere generală a cererii de mașini electrice.

În condițiile în care costul energiei, în special al gazului, este mult mai ridicat în Europa decât în SUA, proiectele de “gigafactory” nu aveau nicio șansă de reușită dacă nu erau viabile din punct de vedere economic, notează Automobile Magazine. Și anul acesta arată un regres.

Comenzile și livrările de mașini electrice încetinesc, punând sub semnul întrebării viiitorul a  două proiecte de fabrici. Una dintre acestea urma să fie amplasată foarte aproape de Franța, la granița cu Germania.

Și șefii acestor proiecte majore își pun întrebări. Începând cu ACC, societatea mixtă dintre Stellantis și TotalEnergies, care își suspendă construcția uzinelor sale din Kaiserslautern și de la Fiat, în Italia.

„Înainte de a investi, și vorbim de miliarde, trebuie să răspundem la întrebarea  ce tip de tehnologie de celule de baterie are nevoie piața”, comentează secretarul general al ACC. În mod clar, sectorul bateriilor evoluează rapid, în special în China.

Poate prea repede pentru europeni, care sunt încă prea ancorați în strategia NMC (nichel-mangan-cobalt), în timp ce chimia mai puțin costisitoare LFP (litiu-fosfat de fier) începe să preia controlul pentru modelele cele mai accesibile.

Până și chinezii se retrag

În timp ce ACC stă în așteptare, compania chineză Svolt aruncă prosopul. De cealaltă parte a frontierei franco-germane, la Überherrn, ar urma să fie lansat un proiect de 2 miliarde de euro pentru fabricarea acestor componente esențiale pentru vehiculele electrice.

În 2020, gigantul asiatic a anunțat că dorește să înființeze prima sa fabrică în Europa, în  landul german Saarland. Trei ani mai târziu, ambițiile Svolt au crescut: de data aceasta, a precizat că intenționează să înființeze 5 uzine europene. Euforia pare însă să fi trecut, deoarece prima uzină ar putea fi deja în pericol. Se spune că Svolt ar fi pierdut un contract important cu un client care nu a fost dezvăluit, iar „volatilitatea” excesivă a pieței vehiculelor electrice obligă compania chineză să își revizuiască planurile.

Bateria reprezintă o treime din costul producției unei mașini electrice, iar în contextul declinului vânzărilor EV producătorii se confruntă cu marje de profit extrem de mici.

Electrificarea automobilelor este un proces scump, necesitând rezerve tot mai mari de litiu, nichel, mangan,  cupru și cobalt. Rețeaua europeană de încărcare rapidă este deficitară, în timp ce mulți șoferi se îndreaptă către motoarele cu benzină și motorină.

Ultimele stiri

  • Putin nu este interesat de pace. Cum rămâne cu economia Rusiei?
  • „Pedofilule, mută-te la Moscova!”. Cultura „cancel” este vie și sănătoasă în Ucraina
  • A mai apărut un nume! Pe cine ar vrea, de fapt, Nicușor Dan la șefia SRI!
  • ȘOC pe Insula Iubirii – lacrimi, săruturi ratate și demolări emoționale live
  • Nicușor poate face istorie. Dar el vrea să facă usereală
  • Sindicaliștii „pun tunurile” pe Oana Țoiu, șefa MAE: Diplomația română nu poate fi reformată prin ipocrizie și dublu standard! Profesionalizarea nu se face prin numiri politice
  • România, campioană la tineri pierduți: 1 din 5 nu muncește și nu învață. Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României caută soluții și lansează concursul „Proiect de țară – România 2050”
  • Plan desprins parcă dintr-un film: Un bărbat și-a înscenat moartea ca să scape de soție, pentru a fugi din țară și a fi cu o altă femeie/Ce pedeapsă a primit
  • Surse: Numele propuse de Nicușor Dan pentru șefia SRI și SIE și ajunse pe masa coaliției/Președintele s-ar fi lovit de un prim refuz
  • Coaliția, aproape de consens pe Pachetul 2. Măsurile discutate și pe care Guvernul ar urma să-și asume răspunderea
  • Exit mobile version